“Mama, kijk eens: ik heb weer een nieuw rapport gekregen,” roept onze oudste dochter als ze door het hek loopt van het schoolplein. Een grote lach op haar gezicht. In het rapport staan mooie cijfers. “Mama, goede cijfers he?” vraagt ze me, waarop ik zeg: “mama is altijd super trots op je”.

Wat zegt een cijfer?
Cijfers, het zegt ons veel over de resultaten die we boeken of die we juist niet boeken, opbrengsten, kosten of wat we ook maar willen meten. We kunnen veel cijfers tot in de treure analyseren. Alleen zeggen cijfers echt alles? Nee….

Uit het oudergesprek op school komt namelijk naar voren dat onze dochter worstelt met perfectionisme. Van zichzelf mag ze geen fouten maken…

Imperfect is ook perfect
Op het creatief atelier is een cliënt lekker aan het werk. Deze cliënt maakt een prachtig kunstwerk; een macramé. Binnen het Werk Leer Centrum kijken we zo veel als mogelijk naar kansen en mogelijkheden: waar is iemand goed in. Deze cliënt is dat ongetwijfeld in dit stukje handwerk. Het is ingewikkeld knoopwerk, waardoor de meest mooie patronen ontstaan. Ik kijk ernaar en bewonder het stukje kunst. In mijn ogen is het namelijk kunst. “Het is niet zo moeilijk hoor”, zegt de cliënt. Ik zie dat toch echt anders, want helaas heb ik geen creatieve genen meegekregen. Als ik deze cliënt een compliment geef over het werk wat zij aan het maken is, komt er al snel een kritische noot. Die knoop is niet juist, daar zit het scheef en ook deze knoop moest anders.

Als ik langer met deze cliënt spreek, hoor ik dat het macramé kunstwerk een uitdaging voor haar is. Zij moet haar perfectionisme eigenlijk loslaten, want dan ontstaan er de meest mooie dingen. Als ik tegen haar zeg: “dat is steeds een strijd tussen verstand en gevoel, hè”, zie ik dat ze haar ogen verder opendoet. Ze zegt: “Herken je het, dat je dit zo zegt?” “Ja”, is mijn antwoord. Ik vertel haar over mijn dochter en zeg dat ik deze genen overgebracht heb aan mijn dochter en haar ermee zie worstelen. En dat ze er op school ook last van heeft. De cliënt zegt: “Ze is nog jong, je moet haar leren niet teveel naar de cijfers te kijken, maar vooral naar waar je blij van wordt." En deze kop ik meteen in, richting haar kunstwerk. Ze lacht en zegt: “Je hebt helemaal gelijk, imperfect is tenslotte ook perfect, het is maar net hoe je er naar kijkt.”

Werk Leer Centrum
Het Werk Leer Centrum is een plek waar we samen met onze cliënten werken aan herstel en participatie vanuit het perspectief zinvolle daginvulling. Een zinvolle daginvulling is belangrijk voor mensen met psychische problemen, omdat dit zin geeft aan het leven, ontplooiingskansen biedt en een bijdrage levert aan herstel.

We maken er naast een macramé, veel unieke producten samen met de cliënt. Nieuwsgierig? Of op zoek naar uniek cadeautje? Neem een kijkje op de website van de Te Gekke Winkel. 

Artikeldatum