Veelgestelde vragen
Algemene informatie
Wat zijn de algemene huisregels van Dimence?
Algemene huisregels Dimence (datum: februari 2023, OCP, A. Hes en A. Spans)
Inleiding
Deze algemene huisregels zijn opgesteld om je bezoek aan of verblijf in een locatie van Dimence zo prettig mogelijk te maken. We hebben deze huisregels, zodat iedereen weet hoe we met elkaar willen omgaan bij Dimence. Dat vinden we belangrijk, want we willen dat iedereen zich veilig kan voelen op al onze locaties.
Iedere locatie en afdeling kan toevoegingen hebben op de algemene huisregels. Je behandelaar laat je dit weten wanneer je behandeling start, maar je kunt er ook zelf naar vragen. In het individuele behandelplan kan van de huisregels worden afgeweken. De afspraken in het behandelplan hebben voorrang op de algemene huisregels en op de specifieke huisregels van de locatie waar je behandeling plaatsvindt.
We gaan respectvol met elkaar om
Iedereen is verschillend met een eigen achtergrond, karakters, denkbeelden en meningen. Binnen Dimence streven we ernaar om een gastvrije organisatie te zijn voor iedereen, alle patiënten, medewerkers, naasten en andere bezoekers. Wij vragen van iedereen die bij ons komt voor behandeling of bezoek, die bij ons verblijft of werkt dat we op een respectvolle wijze met elkaar omgaan. Dit houdt onder andere in dat (lichamelijk) geweld, ongewenste intimiteiten, beledigingen, racistische of seksistische opmerkingen niet getolereerd worden. Gebeurt het toch, dan nemen we direct de gepaste maatregelen. Dit geldt voor iedereen: cliënten, naasten, bezoekers en medewerkers.
Locaties en afdelingen kunnen aanvullingen hebben op deze huisregels
De algemene huisregels zijn van toepassing op alle verschillende locaties van Dimence. Zoals behandel- en verblijfsafdelingen, maar ook binnen de therapie- en recreatiegebouwen en buitenterreinen. Iedere locatie of afdeling kan toevoegingen op de algemene huisregels hebben. Meer informatie hierover kan je opvragen bij de receptie.
Roken
Met ingang van 1 januari 2021 is Dimence rookvrij. Dit betekent dat je niet meer mag roken in de gebouwen, op de terreinen en in het zicht daarvan. Tot 1 juli 2023 wordt er een uitzondering gemaakt voor cliënten die langer dan een dagdeel bij ons verblijven en de bezoekers van de werkleercentra. Zij mogen nog roken bij aangewezen voorzieningen. Niet daarbuiten.
Voor alle andere aanwezigen is roken op het terrein van Dimence verboden, met uitzondering van cliënten die hierover met zijn/haar hulpverlener andere individuele afspraken hebben gemaakt. Deze afspraken worden in het dossier vastgelegd.
Drugs en alcohol
Dimence is onderdeel van de Nederlandse samenleving. Iedereen die zich bevindt op een locatie van Dimence heeft dezelfde rechten en plichten als iedere andere burger. Dit houdt in dat alles wat strafbaar is in Nederland, strafbaar is binnen Dimence.
Het handelen in drugs, van welke aard of omvang ook, is dan ook niet toegestaan. Daarnaast mag het gebruiken van drugs en alcohol niet zorgen voor het verstoren van de orde op de afdeling.
Het kan ook zo zijn dat de behandeling dan wel de omgeving waarin de behandeling plaatsvindt specifieke afspraken vraagt over de omgang met alcohol en drugs. Deze afspraken zijn dan terug te vinden in het individuele zorgplan en/of in de specifieke huisregels, waarbij het individuele zorgplan leidend is.
Gokken
Het is niet toestaan om kansspelen of andere vormen van spelen waarbij geld, goederen, gunsten of diensten wordt ingezet te spelen.
Gevaarlijke voorwerpen
Je mag geen voorwerpen in je bezit te hebben die een gevaar voor jezelf, anderen of voor de goede gang van zaken in de instelling kunnen opleveren. Hieronder vallen in ieder geval slag-, steek- en vuurwapens.
Privébezittingen
Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigendommen. Dimence aanvaardt geen aansprakelijkheid bij verlies of diefstal van eigendommen. Wanneer je bij ons bent opgenomen kan het zo zijn dat er een afsluitbare opbergplek aanwezig is, of dat je zelf in bezit bent van een sleutel voor je kamer.
Fotograferen
Bij Dimence vinden wij de privacy van iedereen die in onze instelling komt, werkt en verblijft heel belangrijk. Wil je een foto van iemand maken? Dan moet je daarvoor toestemming vragen aan degene van wie je een foto wilt maken. Dit moet bij (mede) cliënten, medewerkers, naasten of andere bezoekers. Hetzelfde geldt voor video- en filmopnames. Je mag niet zonder toestemming een video of film van iemand maken.
Wanneer je als cliënt meewerkt aan een foto-, film- of televisieopname (binnen Dimence) bestemd voor publicatie of uitzending, vragen we je hierover vooraf contact op te nemen met je verantwoordelijke behandelaar. Wanneer je als medewerker meewerkt aan een opname, dan verzoeken we je vooraf contact op te nemen met je teamleider.
Onderlinge handel
Wanneer je onderling dingen ruilt of iets van elkaar leent kan dit tot misverstanden of ruzie leiden. Vaak omdat de verwachtingen van terugbetalen of teruggeven niet duidelijk zijn bij iedereen. Om dit te voorkomen vragen we je met klem om binnen de instelling niet onderling te handelen, te ruilen of geld van iemand te lenen.
Hulphonden
Gecertificeerde hulphonden zijn binnen de Dimence overal en altijd toegestaan met uitzondering van:
- sommige restaurants met open keuken;
- bij opname in een kliniek.
Gecertificeerde hulphonden zijn:
Honden die zijn opgeleid in een school/stichting die geaccrediteerd wordt door Assistance Dogs Europe (ADEu). Het gaat hierbij voor Nederland om de volgende hulphondenstichtingen/scholen:
- Hulphond Nederland (www.hulphond.nl)
- Service Dogs (www.servicedogs.nl)
- KNGF (www.geleidehond.nl)
- De Click (www.de-click.nl)
- Bulters&mekke (www.bultersmekke.nl)
- Martin Gaus (www.martingaushulphonden.nl)
De eigenaar van de hulphond draagt altijd een pasje van de organisatie bij zich en kan zich door middel hiervan legitimeren. Daarnaast draagt de hulphond een zichtbaar hulphondentuig van de organisatie.
Veiligheid
Verkeerssituaties op locaties
We vinden het belangrijk dat iedereen op onze locatie veilig is. Op sommige locaties kun je met de fiets, scooter of auto rijden en wandelen. Je moet je dan aan de verkeersregels houden. Daarom is op de locaties van Dimence ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens’ van toepassing. Je ziet op en naast de weg op de locaties bijvoorbeeld verkeersborden en wegaanduidingen. We houden ons aan de verkeersregels die overal in Nederland gelden.
Brandveiligheid op locaties
Op de locaties van Dimence is het belangrijk dat iedereen weet wat hij, zij of hen moet doen om brand te voorkomen en dat je weet wat je moet doen in geval van brand. Dit geldt voor medewerkers en cliënten. Om ervoor te zorgen dat iedereen veilig is in alle gebouwen en op terreinen van Dimence zijn er regels om brand te voorkomen. Wanneer er toch brand is moet je de instructies van medewerkers en brandweer opvolgen. Open vuur is verboden.
Klachten
Het kan zijn dat je een klacht hebt over hoe je behandeld wordt, hoe iemand met je omgaat of tegen je spreekt. Heb je een klacht, dan is de eerste stap om dit te bespreken met je behandelaar, je persoonlijk begeleider of de leidinggevende van het team. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris.
Meer informatie over de mogelijkheid om een klacht in te dienen via het klachtenformulier staat op de website van Dimence: www.dimence.nl/ik-heb-een-klacht-ik-heb-een-compliment
Je kunt voor advies en ondersteuning ook terecht bij de patiënten vertrouwenspersoon (PVP). De PVP kan helpen bij het indienen van een klacht. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 0900 444 88 88 en het emailadres helpdesk@pvp.nl
Cliëntenraad
De cliëntenraad Dimence behartigt de collectieve belangen van (ex-) cliënten binnen Dimence. De cliëntenraad houdt zich onder andere bezig met de inspraak van en de informatievoorziening aan cliënten over wachttijden, kwaliteit van de geleverde zorg en knelpunten binnen de behandeling. Zij hebben regelmatig contact met hun achterban en de medewerkers van de stichting. Voor meer informatie of wanneer je contact wil zoeken met de cliëntenraad, kijk op de website: https://clientenraad.dimence.nl/.
Adviesraad naasten
Voor de stichtingen Dimence en Transfore is er een adviesraad naasten. Deze raad bestaat uit naasten van (oud-)patiënten, dus mensen met veel ervaringskennis. Het doel van de raad is om bij te dragen aan een optimale behandeling voor patiënten, door ook hun naasten hier optimaal bij te betrekken. De raad kijkt naar wat er binnen Dimence en Transfore gebeurt door de bril van een naaste. En geeft gevraagd en ongevraagd advies over dat wat opvalt, het beleid en wat er beter kan. Meer weten over de adviesraad, ideeën doorgeven of je aanmelden als lid kan door het versturen van een mail naar adviesraadnaasten@dimencegroep.nl.
Wet verplichte ggz (Wvggz)
Wanneer je bent opgenomen op grond van de Wvggz (dus met een crisismaatregel, voortgezette crisismaatregel of een zorgmachtiging), geldt dat je zo snel mogelijk indien mogelijk voor of anders na opname een inzicht krijgt in de op de locatie/afdeling geldende huisregels. De zorgverantwoordelijke neemt de huisregels mondeling met jou en je naaste door.
Zie hieronder de punten die van toepassing zijn voor patiënten die opgenomen zijn op grond van de Wvggz.
Bezoek
Iedere opgenomen patiënt mag op vaste tijden bezoek ontvangen. Bezoektijden en de plaats waar je bezoek mag ontvangen kunnen per team en locatie verschillen. Je kunt deze informatie vinden in de huisregels van jouw afdeling.
Slaap- en rusttijden
Indien er sprake is van slaap en rusttijden zijn deze uitgewerkt in de specifieke huisregels voor de betreffende afdeling. Denk hierbij aan tijden voor nachtrust, tijden waarop wordt verzocht op te staan/gewerkt, rusttijden na middageten etc.
Etenstijden
Wanneer er op de afdeling sprake is van etenstijden (ontbijt-, middag-, avondeten) zijn deze uitgewerkt in de specifieke huisregels voor de betreffende setting. Informatie over waar je buiten deze tijden eten kan verkrijgen is te lezen in de specifieke huisregels.
Therapietijden
Indien er sprake is van therapietijden zijn deze uitgewerkt in de specifieke huisregels voor de betreffende setting. De gebruikelijke tijden voor therapie en activiteiten zijn maandag tot en met vrijdag. In het zorgplan wordt dit nader gespecificeerd.
Persoonlijke kamer
In elke persoonlijke kamer is een basisinventaris aanwezig. Persoonlijke bezittingen kunnen op een kamer worden gehouden tenzij het gevaarlijke of verboden voorwerpen zijn, zie ook ‘gevaarlijke voorwerpen’ in de algemene huisregels.
De kamer dient zo ingericht te zijn dat de medewerkers of hulpdiensten in geval van nood eenvoudig toegang hebben. Daarnaast zijn de kamers toegankelijk, controleerbaar en brandveilig.
Aan het eind van een verblijf wordt er verwacht dat de kamer in de basisrichting in goede staat wordt achtergelaten. Wanneer Dimence extra kosten moet maken voor schoonmaak vervanging of reparatie dat worden de kosten bij de patiënt in rekening gebracht.
Bij vertrek kunnen er geen persoonlijke bezittingen worden achtergelaten. Niet opgehaalde of meegenomen bezittingen worden na een bepaalde tijd (zie de specifieke huisregels voor de tijd per setting) geschonken aan de kringloopwinkel, te koop aangeboden of vernietigd. De kosten die voor opslag en vernietiging gemaakt, worden in rekening gebracht bij de patiënt.
Huisdieren
Het is helaas niet toegestaan om huisdieren te houden, tenzij de teamleiding hiervoor (onder voorwaarden) toestemming geeft of wanneer dit in een behandelplan is beschreven.
Huishoudelijke werkzaamheden
De patiënt draagt zelf zorg voor het opruimen en schoonmaken van de eigen kamer. Dimence draagt zorg voor het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes. Patiënten worden ook verzocht om op de afdeling (gezamenlijk) licht huishoudelijke werkzaamheden te verrichten. In overleg met de medewerkers worden de huishoudelijke taken verdeeld.
(mobiel) Bellen
Via de afdeling ben je telefonisch bereikbaar. Wanneer je niet met een mobiele telefoon kunt bellen en je kunt of mag (wanneer daar afspraken over zijn gemaakt in geval van gedwongen opname) de afdeling niet verlaten, dan kun je via de centrale op de afdeling bellen.
Je mag alleen buiten de therapietijden bellen, behalve wanneer er dringende redenen zijn. In verband met de rust op de afdeling vragen we je met klem om ’s nachts niet te bellen.
Gebruik van PC en internet
Een groot gedeelte van onze afdelingen beschikken over PC’s met internetaansluiting/WIFI, waar de patiënt gebruik van kan en mag maken.
Het kan ook heel goed zijn dat de behandeling dan wel het milieu waarin de behandeling plaatsvindt specifieke afspraken vraagt over de omgang met gebruik van PC en internet. Deze afspraken zijn dan terug te vinden in het individuele zorgplan en/of in de specifieke huisregels waarbij het individuele zorgplan leidend is.
Wanneer er geen PC/internet op de afdeling is en je de afdeling niet kan of mag verlaten (wanneer daar afspraken over zijn gemaakt in geval van onvrijwillige opname), dan kan je bij de verpleging vragen of er elders in de instelling van een PC/internet gebruik kan worden gemaakt.
Wanneer je een eigen PC hebt dan mag je deze gebruiken. Wij willen je dan wel vragen om dit te doen bij voorkeur op de eigen kamer (of elders) als de omgeving hiervan geen last ondervindt en/of het de orde niet verstoort.
Post
Persoonlijke post wordt op de afdeling gebracht. Wil je zelf post versturen, dan kun je op de afdeling vragen hoe dat in zijn werk gaat.
Schoonmaken & wasgoed
De huishoudelijke dienst van Dimence zorgt voor het schoonhouden van de openbare ruimtes, de sanitaire ruimtes, keukens van de afdeling. Verdere regels met betrekking tot schoonmaken zijn vastgelegd in de specifieke huisregels. Beddengoed en ander wasgoed wordt met een bepaalde frequentie opgehaald. Verdere regels met betrekking tot wassen en wasgoed zijn geregeld in de specifieke huisregels.
Voorzieningen
Bij Dimence of in de buurt van Dimence zijn verschillende voorzieningen aanwezig waar de patiënt gebruik van kan maken, zoals een kapper, een winkel, een pastor, een wasserette etc. In de setting waar de patiënt behandeling kan men hier meer informatie over geven.
Kan ik met mijn zorgverzekeraar terecht bij Dimence?
Dimence voert met zorgverzekeraars gesprekken over de vergoedingen van zorg. Dit noemen we contractonderhandelingen. En dat doen we met de meeste zorgverzekeraars. We streven er naar om zo snel mogelijk de onderhandelingen over de zorgcontracten af te sluiten, zodat mensen een zorgverzekeraar kunnen kiezen, waarvan ze weten dat deze een contract heeft met ons. Op die manier weet je of je de zorgkosten van jouw behandeling vergoed krijgt. Het lukt ons niet altijd om voor 1 januari een contract af te sluiten, maar in dit overzicht kun je precies zien hoe ver de onderhandelingen zijn. Zo kun je een betere inschatting maken. Op deze pagina vind je een actueel overzicht van de stand van zaken per zorgverzekeraar.
Je kunt ook contact opnemen met je zorgverzekeraar over de vergoeding van de geestelijke gezondheidszorg.
Klik hier wanneer je meer informatie wilt over de vergoedingen.
Wat is het rookbeleid van Dimence?
Sinds 1 januari 2021 is Dimence rookvrij. Dit betekent dat je niet meer mag roken in de gebouwen, op de terreinen en in het zicht daarvan.
Voor alle andere aanwezigen is roken op het terrein van Dimence verboden, met uitzondering van cliënten die hierover met zijn/haar hulpverlener andere individuele afspraken hebben gemaakt. Deze afspraken worden in het dossier vastgelegd.
Ik wil mijn persoonlijke gegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?
Geef je wijziging door aan het secretariaat van het team waarbij je in behandeling bent. Dit kan telefonisch of via email.
Wat doet de cliëntenraad?
Elke zorginstelling heeft een cliëntenraad (CR) die opkomt voor de belangen van de cliënt. Dimence vindt het erg belangrijk dat we altijd het belang van de cliënt meenemen in onze beslissingen De cliëntenraad helpt ons hierbij. Een cliëntenraad is, net als een ondernemingsraad (OR), een wettelijk verplicht medezeggenschapsorgaan. Dit betekent dat Dimence bij veel vraagstukken verplicht is om het advies van de cliëntenraad te vragen en in veel gevallen ook op te volgen De Regionale Cliëntenraad van Dimence bestaat uit (oud)cliënten van Dimence. De cliëntenraden hebben hun eigen website Bekijk de website van de cliëntenraad.
Wat zijn de algemene leveringsvoorwaarden van Dimence?
Dimence is lid van de Nederlandse GGZ, de vereniging van instellingen binnen de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg. De Nederlandse GGZ bevordert de geestelijke gezondheid(szorg) en komt op voor alle randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om dit te bereiken. De Nederlandse GGZ en haar leden hebben Algemene Leveringsvoorwaarden vastgesteld. Dit zijn afspraken die zijn vastgelegd over de rechten en plichten van cliënten, patiënten en zorginstellingen.
Voor cliënten is dit belangrijk, omdat wanneer de afspraken door de zorgaanbieder niet worden nagekomen, deze via de Algemene Leveringsvoorwaarden kunnen worden afgedwongen bij een geschillencommissie of via de rechter. De Algemene Leveringsvoorwaarden zijn bindend en gelden voor alle zorginstellingen in Nederland die bij De Nederlandse GGZ zijn aangesloten. De algemene leveringsvoorwaarden vind je hier.
Ik ben op zoek naar zorg voor mijn kind. Waar kan ik terecht?
Als je kind 18+ is, kun je naar de huisarts gaan voor een verwijzing naar Dimence. Is jouw kind jonger dan 18 jaar, dan kun je terecht bij onze collega's van de stichting Jeugd gzz. Meer informatie vind je op www.jeugdggz.com.
Gegevens delen met de NZa
Wat is een HoNOS+ vragenlijst?
Wanneer je een intakegesprek hebt met een behandelaar vult de behandelaar een vragenlijst in. Deze vragenlijst heet de HoNOS+ vragenlijst. HoNOS staat voor 'Health of the nation outcome scale' wat zoiets als 'Uitkomstschaal van de gezondheid van een land' betekent. De vragenlijst is een onderzoeksinstrument om de psychische gezondheid en het functioneren van mensen met psychische klachten te onderzoeken. De nadruk ligt op de persoonlijke situatie van de cliënt en niet zozeer de diagnose.
De behandelaar vult ook een zorgvraagtypering in. Zorgvraagtypering is een manier om de zorgvraag en de inzet van zorg te beschrijven. De vragenlijst wordt standaard ingevuld door een behandelaar bij de start van een behandeling van een cliënt.
Welke informatie deelt Dimence met de NZa?
Dimence is wettelijk verplicht een aantal vragen uit de HoNOS+ vragenlijst met de NZa te delen. Dit zijn extra vragen die zijn toegevoegd aan de vragenlijst met als doel onderzoek te doen naar de bekostiging van de ggz. Simpel gezegd: onderzoek naar de kosten van de ggz. Ook worden de zorgvraagtyperingen gedeeld. Zorgvraagtypering is een manier om de zorgvraag en de inzet van zorg te beschrijven.
Deze gegevens worden zonder persoonsgegevens (naam, adres, geboortedatum etc.) bij de NZa aangeleverd. De gegevens worden na 2 jaar verwijderd. Het gaat om een eenmalige levering van gegevens uit de periode 1 juli 2022 tot 1 juli 2023.
Wanneer je niet wilt dat deze gegevens gedeeld worden met de NZa, dan kun je bezwaar maken.
Wat is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)?
De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) is een toezichthouder. Deze organisatie houdt de betaalbaarheid, kwaliteit en efficiëntie van de zorg in Nederland in de gaten. Als toezichthouder geeft de NZa aan bij zorgaanbieders hoeveel een behandeling maximaal mag kosten. Daarnaast controleert de NZa verzekeraars en checkt de NZa of cliënten vooraf de goede informatie hebben gekregen over een behandeling, wachttijden en kosten. Ten slotte houdt de NZa zich bezig met de vraag hoe de zorg in Nederland betaalbaar en toegankelijk blijft.
Hoe kan ik bezwaar maken tegen het delen van gegevens met de NZa?
Als je niet wilt dat Dimence jouw gegevens deelt met de NZa (uit de periode 1 juli 2022 en 1 juli 2023), dan kun je bezwaar aantekenen. Dit doe je door je behandelaar te vertellen dat je bezwaar hebt tegen het delen van gegevens met de NZa. Je behandelaar zal dan samen met jou een formulier invullen (privacyverklaringzorgprestatiemodel ggz) in. Dat onderteken je allebei.
Dimence deelt dan geen gegevens, zoals de diagnosehoofdgroep en het zorgvraagtype en de HoNos+vragenlijst, met de NZa.
We zijn wel verplicht om deze informatie in onze eigen administratie te registreren.
Wat doet de NZa om de verzamelde gegevens te beschermen?
Wanneer iemand geen privacyverklaring invult worden diens gegevens voorzien van een ‘pseudoniem’. Dit betekent dat naam, adres, BSN en postcode vervangen zijn door een code. In het geval van de HoNOS+ wordt geen naam, adres, of BSN opgeslagen. De NZa geeft aan deze informatie nooit te ontvangen, ook niet als code.
Achteraf zou het niet mogelijk moeten zijn om deze gegevens te verbinden aan een persoon. Maar over de veiligheid van pseudoniemen bestaat discussie. De Autoriteit Persoonsgegevens, heeft de gegevensverzameling getoetst en onder strikte voorwaarden toestemming gegeven. Tegelijkertijd waarschuwt de toezichthouder die zich inzet voor de bescherming van persoonsgegevens, voor de kans op menselijke fouten of een hack.
Er zijn per ongeluk gegevens van bezwaarmakers naar de NZa gestuurd. Wat nu?
Bij een controle is gebleken dat de partij die de gegevens voor de NZa verwerkt en doorstuurt, per ongeluk ook de gegevens van mensen die de privacyverklaring hebben getekend naar de NZa heeft gestuurd. De gegevens die zijn verstuurd, bevatten geen persoonlijke informatie zoals naam, BSN, geboortedatum, woonplaats of postcode. Hierdoor kan de NZa deze gegevens niet aan een individu koppelen en bovendien heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de NZa uitdrukkelijk verboden om deze informatie achteraf te achterhalen.
Direct na het ontdekken van deze fout heeft Dimence Groep contact gezocht met de NZa en hen verzocht de gegevens onmiddellijk te verwijderen. Dit hebben zij direct gedaan. De cliënten die het betrof hebben persoonlijk een brief met uitleg ontvangen. Daarnaast werkt de leverancier van de software aan het oplossen van het probleem.
Cliëntinformatie
Ik twijfel aan de diagnose. Wat kan ik doen?
Bij twijfel is het goed om aan de behandelaar te vragen hoe hij of zij tot die diagnose is gekomen. Als je daarna nog steeds twijfelt dan kun je een andere behandelaar vragen om een second opinion. Een second opinion betekent letterlijk ‘een tweede mening’. Als dit ook geen oplossing biedt dan kun je een patiëntenvertrouwenspersoon inschakelen.
Wat is een behandelplan?
In een behandelplan zijn de wensen van de cliënt en doelen van de behandeling opgeschreven. Ook staat beschreven hoe de cliënt en de behandelaar deze doelen willen bereiken. Om de behandeling te laten slagen is het belangrijk dat u het eens bent met de inhoud van het behandelplan. De behandeling gaat dus ook pas van start nadat jij toestemming hebclit gegeven.
Wat gebeurt er als ik word opgenomen?
Bij psychische crisissituaties kan opname in een kliniek nodig zijn. Meestal heb je eerst contact met een psychiatrisch verpleegkundige van de crisisdienst. Daarna heb je onder andere een gesprek met een psychiater. Ze nemen samen met jou de tijd om naar je problemen en jouw persoonlijke situatie te kijken. Samen bespreken ze welke behandeling het beste bij je past. Dit leggen we vast in een behandelplan.
Behandeling bestaat vaak uit gesprekken, alleen of in een groep. Gesprekstherapie is de meest voorkomende behandeling. Je kunt ook vaktherapie krijgen zoals drama-, muziek- of sporttherapie. Dit kan helpen als woorden tekort schieten. Je verblijft op een eigen kamer. Eten, drinken en huishoudelijke zaken maken deel uit van het behandelprogramma. Indien mogelijk zorg je voor jouw eigen huishoudelijke zaken, zoals je kamer schoonmaken.
Daarnaast is er ruimte voor vrije tijd en kun je bezoek ontvangen. Tijdens je opname word je begeleid door een behandelteam. Dit team bestaat meestal uit verpleegkundigen, een psychiater, een psycholoog en een arts.
Er is een verschil tussen vrijwillige en gedwongen opname. Bij een vrijwillige opname bepaal je samen met een behandelaar wanneer je weer naar huis gaat. Bij een gedwongen opname mag je de instelling alleen verlaten als je daarvoor toestemming hebt. Er zijn ook mensen die door hun problemen afhankelijk zijn van een veilige omgeving en dat ook blijven. Voor deze mensen zijn er woonafdelingen. Ben je langer dan twee maanden opgenomen, dan wordt Dimence jouw tijdelijke woonadres.
Meer informatie vind je bij 'in duidelijke stappen geholpen'.
Wat is een (wettelijke) vertegenwoordiger?
Voor het kunnen uitvoeren van een behandeling is toestemming van de cliënt vereist. Als iemand van zestien jaar of ouder als gevolg van zijn of haar problemen niet in staat is om zelf beslissingen te nemen, dan treedt de vertegenwoordiger op. Deze wettelijke vertegenwoordiger is door de cliënt gemachtigd. Als deze schriftelijke machtiging ontbreekt dan komen in volgorde de volgende personen in aanmerking;
- de echtgenoot of (geregistreerde) partner
- een ouder
- een kind
- een broer of zus
Tenzij bovengenoemde personen de vertegenwoordiging niet op zich willen nemen. De behandelaar beslist in het belang van de patiënt en luistert hierbij zoveel mogelijk naar de wensen van de patiënt. Als de cliënt zich verzet, terwijl de vertegenwoordiger akkoord is, dan neemt de behandelaar een zodanige beslissing dat behandeling alleen kan worden uitgevoerd om ernstig nadeel voor cliënt te voorkomen. Naast de vertegenwoordiger is er een wettelijke vorm van vertegenwoordiging op grond van een rechterlijke beslissing: curatele en mentorschap.
Wat is een ROM-vragenlijst?
Om te toetsen of jouw klachten minder worden en de kwaliteit van leven beter wordt gedurende de behandeling, vragen wij je om de ROM-vragenlijst op verschillende momenten in te vullen. ROM staat voor Routine Outcome Monitoring. Door de antwoorden van de verschillende meetmomenten naast elkaar te leggen kunnen wij zien of het beter met je gaat en als het nodig is kunnen wij op tijd bijsturen. De uitkomsten van de ROM-vragenlijsten worden met je besproken.
Wat is directe- en indirecte tijd?
Directe tijd is alle tijd waarin iemand van het behandelteam met jou werkt aan je behandeling en je herstel. Ook een afspraak met jou en je naaste is directe tijd.
Bijvoorbeeld:
- een gesprek met de behandelaar,
- een psychiatrisch onderzoek,
- therapie
- dagbesteding.
Indirecte tijd is bijvoorbeeld:
- tijd die je behandelaar besteed aan het bespreken van je behandeling met andere leden van het behandelteam of een andere collega,
- reistijd van de behandelaar als je thuis een afspraak hebt of op een andere locatie,
- het uitwerken van aantekeningen in je dossier
- een brief naar je huisarts sturen.
Alle directe en indirecte tijd die bij een behandeling horen kun je teruglezen in je factuur.
Voor welke problemen kan ik bij Dimence terecht?
Dimence helpt (jong)volwassenen vanaf 18 jaar en ouderen bij psychische problemen. Dit zijn o.a.:
- angststoornissen
- stemmingsstoornissen
- ontwikkelingsstoornis
- persoonlijkheidsproblematiek
- stabilisatie persoonlijkheidsproblematiek
- autisme en ADHD
- complex trauma
- verslavingspsychiatrie
- Korsakov
- bipolaire stoornissen
- psychiatrie en zwangerschap
- spoedeisende hulp
- landurige psychische problematiek
- aanhoudende lichamelijke klachten
Wat moet ik doen bij een crisissituatie?
Tijdens kantooruren (08.30 – 17.00 uur)
Ben je al cliënt bij Dimence, neem dan contact op met je behandelaar. Ben je nog geen cliënt bij Dimence, neem dan contact op met je huisarts.
Buiten kantooruren (17.00 – 08.30 uur)
Buiten kantoortijden bel je je huisarts of de Centrale Huisartsenpost in jouw regio. De crisisdienst is buiten kantoortijden alleen via een huisarts bereikbaar voor spoedgevallen en dringende vragen die niet tot de eerstvolgende werkdag kunnen wachten.
Wie werken er bij Dimence?
Er werken veel verschillende soorten mensen in veel verschillende soorten beroepen bij Dimence. We hebben de zorgprofessionals:
|
|
En we hebben medewerkers van de ondersteunende diensten zoals ICT, financiën, huisvesting, secretariaten etc.
Ook heeft Dimence stafmedewerkers. Dit zijn de beleidsmedewerkers, directiesecretaris, team communicatie en decentrale veiligheidscoördinatoren.
Kan ik onafhankelijk advies krijgen van een cliëntondersteuner?
Cliëntondersteuning kan in alle levensfasen en op alle levensterreinen van belang zijn. Jij hebt wettelijk recht op gratis en onafhankelijke ondersteuning.
Indien je behoefte hebt aan een onafhankelijk advies of ondersteuning bij de aanvraag van zorg, dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke cliëntondersteuner van de organisaties MEE, SCOT en zorgbelang.
Wat is een regiebehandelaar of hoofdbehandelaar?
De regiebehandelaar of hoofdbehandelaar en je persoonlijke behandelaar stellen samen een behandelplan op voor jou. De regiebehandelaar is verantwoordelijk voor het hele behandeltraject. Je hebt gedurende je behandeltraject ook geregeld gesprekken met je regiebehandelaar. Dit is nodig voor de vergoeding van je behandeltraject. Een regiebehandelaar is bijvoorbeeld een psychiater, klinisch psycholoog, psychotherapeut, verpleegkundig specialist of GZ-psycholoog.
Wie is verantwoordelijk voor mijn behandeling?
Bij een behandeling door Dimence is de hoofdbehandelaar of regiebehandelaar verantwoordelijk voor een goed verloop van jouw behandeltraject. Dat geldt ook voor de diagnose die wordt gesteld en het behandelplan. De medebehandelaars in het team zijn zelf verantwoordelijk voor hun specifieke aandeel in jouw behandeling. De hoofdbehandelaar is meestal de psychiater of de klinisch psycholoog in het team.
Wat is een ervaringsdeskundige?
Ervaringsdeskundigen hebben een bijzondere rol binnen het zorgproces. Zij zijn onderdeel van een team of afdeling, maar ze zijn geen zorgprofessional. De ervaringsdeskundige is ondersteuner van de cliënt in zijn, haar of hen herstelproces vanuit zijn, haar of hen eigen ervaringskennis een adviseur voor het team. Lees hier meer over ervaringsdeskundigheid.
Kan ik zelf mijn behandelaar kiezen?
Je kunt vooraf jouw voorkeur uitspreken voor een man of een vrouw. In verband met de beschikbaarheid van hulpverleners kunnen wij niet met zekerheid zeggen of wij aan je wens kunnen voldoen. Mocht je twijfels hebben over je behandelaar, dan kun je dit met hem/haar of de leidinggevende bespreken. Wij overleggen hoe we hier een oplossing voor kunnen vinden binnen de mogelijkheden die we hebben. Je kunt niet aangeven dat je een specifieke behandelaar wilt door zijn of haar naam door te geven.
Wat moet ik doen als het niet klikt met mijn behandelaar?
Dit kun je het beste eerst met je behandelaar bespreken of met iemand van het team of clde afdeling waar je in behandeling bent. We kijken hoe we hier een oplossing voor kunnen vinden binnen de mogelijkheden die we hebben. Als dit geen oplossing biedt dan kun je een patiëntenvertrouwenspersoon inschakelen.
Aanmelden
Biedt Dimence behandeling specifiek voor mensen met een andere culturele achtergrond?
Bij Dimence maken we uiteraard geen onderscheid tussen mensen van welke achtergrond dan ook. Iedereen is welkom en wordt zo goed mogelijk behandeld. Soms is het beter voor het herstel dat mensen met een andere culturele achtergrond behandeld worden bij ons gespecialiseerde Netwerkcentrum Transculturele psychiatrie.
Het Netwerkcentrum Transculturele psychiatrie helpt mensen met een andere culturele achtergrond, zoals (arbeids)migranten, asielzoekers, statushouders, ongedocumenteerden en internationale studenten die psychische problemen hebben. We helpen (jong)volwassenen, ouderen en hun gezinnen. Jeugdigen onder de 18 kunnen in samenwerking met Jeugd ggz geholpen worden.
Kan ik zonder verwijzing terecht bij Dimence?
Nee, dit is niet mogelijk. Voor een behandeling bij Dimence heb je altijd een verwijzing nodig van jouw huisarts. Neem daarom contact op met je huisarts. Hij of zij kan je vervolgens doorverwijzen naar Dimence.
Kan ik met spoed aangemeld worden?
Ja, dit kan in een crisissituatie, wanneer er geen andere oplossing is. Neem altijd contact op met jouw huisarts. Hij of zij kan er namelijk voor zorgen dat er op korte termijn, bijvoorbeeld voor dezelfde dag, een afspraak volgt.
Kan ik vast met online zelfhulp beginnen?
Ja, dat kan zeker!
Online zelfhulp
Wil je zelf aan de slag, dan kan dat. Mindfit, een van de stichtingen van de Dimence Groep heeft een mooi aanbod van zelfhulptrainingen. Deze zijn vrij toegankelijk voor iedereen die er baat bij heeft.
Organisaties en instanties die je kunnen helpen
Wachten op je intake of tot je behandeling start kan zwaar zijn. Maar je staat er niet alleen voor! Er zijn instanties die je in tussentijd kunnen helpen, zoals Vriendendiensten Deventer en Raalte. Ze helpen je met praktische problemen, bieden cursussen aan of zijn een luisterend oor op het moment dat jij daar behoefte aan hebt. Een compleet overzicht van instanties en organisaties die ondersteuning bieden wanneer je op de wachtlijst staat vind je hier.
Kan ik ook iemand anders aanmelden voor hulp bij Dimence?
Nee, dit is niet mogelijk. Als u iemand in uw omgeving heeft van wie u denkt dat hij of zij psychische hulp nodig heeft, vraag deze persoon dan om contact op te nemen met de eigen huisarts. Alleen een (huis)arts of medisch specialist kan iemand aanmelden voor behandeling bij Dimence.
Hoe meld ik mij aan voor hulp bij Dimence?
Neem eerst contact op met je huisarts. Je huisarts kan jou vervolgens doorverwijzen naar Dimence. Nadat je bent aangemeld, wordt er samen met jou een afspraak ingepland voor een eerste gesprek. In sommige situaties mogen ook andere medische beroepsgroepen doorverwijzen. Dit verschilt per zorgverzekeraar. Je zorgverzekeraar kan je hierover meer informatie geven.
Wat zijn de wachttijden?
Soms zijn er teveel mensen die willen starten met een behandeling bij Dimence. Dan moeten we je helaas op een wachtlijst zetten. Dit is een overzicht van de teams van Dimence en hun wachttijd: de wachttijdentabel.
Afspraken
Kan ik een afspraakherinnering ontvangen?
Ja, dat kan. Via een sms-alert helpen wij je herinneren aan je afspraak. Wij vragen hiervoor jouw toestemming als je voor het eerst bij Dimence komt. Ben je al patiënt bij ons, dan kun je je voor deze service aanmelden via het secretariaat waar je in behandeling bent.
Hoe kan ik een afspraak wijzigen of afzeggen?
Dit kun je telefonisch doen via het secretariaat van het team waar jij in behandeling bent. Je kunt het telefoonnummer vinden in een brief of e-mail vinden die je hebt gekregen. Of kijk bij Teams en locaties op de website.
Om goed samen te werken en zo veel mogelijk vooruitgang te boeken, vragen we je om op tijd op je afspraak te komen. En dat je op tijd de behandelafspraak afzegt of verzet wanneer je niet kunt komen.
Je mag één werkdag voor je afspraak op z’n laatst afzeggen
Een behandelafspraak mag je op zijn laatst één werkdag voor de afspraak afzeggen. Dus heb je op dinsdag om 16.00 uur een afspraak, dan kun je die tot maandag 16.00 uur afzeggen. Op deze manier kunnen we een andere cliënt inplannen op dit tijdstip.
Als je (vaker) afspraken afzegt of niet komt zal dit met je besproken worden, omdat de behandeling daardoor anders verloopt dan we vooraf samen hadden bedacht. Dit kan betekenen dat de behandeling stopgezet wordt.
Hoe lang van tevoren mag ik een afspraak afzeggen?
Je mag één werkdag voor je afspraak op z’n laatst afzeggen
Een behandelafspraak mag je op zijn laatst één werkdag voor de afspraak afzeggen. Dus heb je op dinsdag om 16.00 uur een afspraak, dan kun je die tot maandag 16.00 uur afzeggen. Op deze manier kunnen we een andere cliënt inplannen op dit tijdstip.
Als je (vaker) afspraken afzegt of niet komt zal dit met je besproken worden, omdat de behandeling daardoor anders verloopt dan we vooraf samen hadden bedacht. Dit kan betekenen dat de behandeling stopgezet wordt.
Ik kom vaak te laat op mijn afspraak. Is dat een probleem?
Samen met jou zetten we ons in voor jouw herstel. Om goed samen te werken en zo veel mogelijk vooruitgang te boeken, vragen we je om op tijd op je afspraak te komen. En dat je op tijd de behandelafspraak afzegt of verzet wanneer je niet kunt komen.
Kom je vaker te laat, dan zal dit met je besproken worden, omdat de behandeling daardoor anders verloopt dan we vooraf samen hebben bedacht.
Wat gebeurt er als ik een paar afspraken gemist heb?
Als je (vaker) afspraken afzegt of niet komt zal dit met je besproken worden, omdat de behandeling daardoor anders verloopt dan we vooraf samen hadden bedacht. Dit kan betekenen dat de behandeling stopgezet wordt.
Waar kan ik een afspraak maken?
Je behandeling bij Dimence start met een gesprek met je huisarts. Je huisarts meldt je aan bij Dimence. Daarna bellen wij je voor het maken van een afspraak voor een eerste gesprek. Als wij je telefonisch niet kunnen bereiken, ontvang je van ons een schriftelijk verzoek om contact met ons op te nemen.
Ben je bij ons in behandeling, dan heb je de gegevens van het teamsecretariaat van het team waar je in behandeling bent. Voor informatie over een afspraak kun je contact met hen opnemen.
Online behandelen
Wat is online behandelen?
Dimence biedt hulp via internet in de vorm van online behandelmodules. De online behandeling wordt altijd geboden in combinatie met persoonlijke gesprekken. Met de online behandelmodules kun je zelf bepalen op welk moment en op welke plek je bezig gaat met jouw behandeling. Je krijgt opdrachten en oefeningen van je behandelaar en je kunt informatie lezen of filmpjes bekijken die te maken hebben met je klachten. Ook kun je beveiligd e-mailen met je behandelaar.
Voor wie is online behandelen?
Online behandelmodules zijn geschikt voor mensen met allerlei psychische klachten, van jong tot oud. Je hoeft niet veel ervaring te hebben met de computer. De online behandelmodules zijn makkelijk in gebruik en je behandelaar laat je zien hoe het werkt. Online behandelen wordt altijd geboden in combinatie met persoonlijke gesprekken. Bij klachten die zo ernstig zijn dat sprake is van een crisissituatie, zijn de online behandelmodules niet geschikt.
Wat zijn de voordelen van online behandelen?
Met de online behandelmodules kun je zelf bepalen op welk moment en op welke plek je bezig gaat met jouw behandeling. Je hoeft niet te wachten op een volgende afspraak op de poli. De online behandelmodules zijn altijd toegankelijk en je hebt tijd om je gedachten onder woorden te brengen.
Wat kost online behandelen?
De online behandelmodules en het emailcontact met de behandelaar worden door de zorgverzekering vergoed.
Is het effect van online behandelen onderzocht?
Uit verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken blijkt dat een online behandeling vaak net zo goed werkt als een persoonlijk gesprek met een behandelaar. Dat komt waarschijnlijk doordat er via internet met vaste modules wordt gewerkt, die uitgebreid zijn getest. Bij Dimence worden online behandelmodules altijd aangeboden in combinatie met persoonlijke gesprekken.
Hoe kan ik me aanmelden voor online behandelen?
Als je al bij Dimence in behandeling bent, dan overleg je met je behandelaar of je naast de gesprekken online behandelmodules kunt doen. Als je nog niet bent aangemeld voor een behandeling bij Dimence kan jouw huisarts je doorverwijzen. Je bespreekt eerst met je huisarts of Dimence jouw psychische klachten kan behandelen.
Is online behandelen veilig?
Bij online behandelen werk je via een speciaal beveiligde internetsite. Omdat je ook enkele gesprekken met je behandelaar hebt, weet je ook precies met wie je communiceert.
Videobellen via Minddistrict
Hoe werkt videobellen via Minddistrict?
Maak je gebruik of ga je gebruik maken van videobellen via Minddistrict? Via de volgende link vind je een handleiding: Informatie over videobellen via Minddistrict. Heb je nog meer vragen? Neem dan contact op met je behandelaar.
Facturen
Hoe komen de tarieven op de factuur van Dimence tot stand?
De tarieven op de factuur van Dimence komen tot stand op basis van de Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) richtlijnen. Deze kun je hier vinden.
Voorbeeld factuur (niet van Dimence):
Hoe zijn de tarieven voor een consult of behandeling opgesteld?
De tarieven zijn opgebouwd uit onder andere de setting (klinische of ambulante behandeling, individuele of groepsconsult), duur van de afspraak en type behandelaar.
Dit is een voorbeeld van een factuur (niet specifiek van Dimence):
Welke kosten zijn allemaal meegenomen in het tarief?
In het tarief zijn zowel directe kosten als indirecte kosten meegenomen. Directe kosten zijn bijvoorbeeld een afspraak met een cliënt of naaste. Indirecte kosten zijn reistijd en tijd om aantekeningen naa een afspraak uit te werken.
Is een inhoudelijke mail of een telefoontje ook een consult?
Ja. Hoewel je elkaar niet fysiek ziet geldt dit toch als een direct contact.
Ik heb een rekening ontvangen voor de zorg die ik van jullie heb gehad. Hoe komt deze tot stand?
Je behandeling kan onder andere bestaan uit individuele- of groepsgesprekken en bijvoorbeeld een opname. Dit zijn activiteiten waar je direct bij betrokken bent. Dit worden dan ook 'directe kosten' genoemd.
Daarnaast zijn er ook 'indirecte kosten'. Dit zijn kosten van activiteiten waar je niet direct bij betrokken bent, maar die noodzakelijk zijn om jouw behandeling te organiseren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan overleg tussen behandelaren over jouw behandeling, het rapporteren in je dossier en de correspondentie met je huisarts.
Jouw behandeling wordt ‘administratief’ verdeeld in periodes van maximaal 365 dagen. De activiteiten (directe kosten en indirecte kosten) worden geregistreerd en in zo’n periode samengevoegd in een diagnose behandel combinatie (DBC). Op basis van jouw diagnose in combinatie met de bestede tijd, en eventueel het aantal opnamedagen, wordt de nota voor de zorg die je hebt ontvangen samengesteld. Deze nota wordt door Dimence gedeclareerd bij jouw ziektekostenverzekeraar. De nota die je hebt ontvangen geeft je inzicht in wat je zorgverzekeraar aan Dimence heeft betaald.
Kan ik een specificatie van de factuur ontvangen?
Ja, dat kan. Bij het teamsecretariaat waar je behandeld bent kun je vragen om een uitdraai met daarop een specificatie van de kosten die aan jouw zorgverzekeraar zijn gedeclareerd.
Ik heb een vraag over mijn factuur. Bij wie kan ik dan terecht?
Heb je vragen over je rekening, neem dan contact op met het teamsecretariaat waar je in behandeling bent.
Wat is een factuur?
Een factuur is hetzelfde als een rekening. De zorgaanbieder stuurt een factuur naar de zorgverzekering voor kosten van jouw behandelingen en overige kosten die gemaakt zijn. De zorgverzekeraar stuurt de factuur door naar jou, zodat je weet welke kosten de zorgaanbieder heeft.
De tijd van het contactmoment op de factuur klopt niet. Hoe kan dit?
Het kan zijn dat je behandelaar het moment dat jullie contact hebben gehad op een andere tijd of dag heeft gezet. Dit gaat dan vaak om een niet geplande afspraak, zoals een telefoontje. Voor de factuur is dit niet belangrijk. Jij kunt zelf controleren of het aantal behandelingen en contactmomenten klopt.
Hoe zit het met het eigen risico?
De overheid stelt jaarlijks de hoogte van het verplicht eigen risico vast. Het eigen risico bedraagt in 2024 € 385,-. Dit bedrag betaalt iedereen vanaf 18 jaar terug aan zijn of haar zorgverzekeraar.
In dit bedrag zijn alle kosten van de zorg inbegrepen, behalve een bezoek aan de huisarts (dit is kosteloos). Daarnaast kun je kiezen voor een vrijwillig hoger eigen risico. Je betaalt dan minder premie. Dit kunt je afspreken met jouw zorgverzekeraar. Let wel: een hoger eigen risico betekent dat je zelf een groter deel van de zorgkosten betaalt.
Er staat iets op de factuur dat niet klopt. Wat nu?
Het kan zijn dat er iets op de factuur staat dat je niet herkent of dat niet klopt volgens jou. Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen je dit uitleggen.
Vergoedingen & declaraties
Hoeveel kost een behandeling bij Dimence?
De kosten van jouw behandeling verschillen sterk. Het hangt af van welke diagnose er bij je wordt gesteld en hoe lang en hoe vaak een behandeling plaatsvindt. Neem voor je in behandeling gaat en zekerheid wil over de kosten, altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar. Jouw zorgverzekeraar kan je vertellen of de kosten van een behandeling vergoed worden en welke kosten je eventueel zelf moet betalen.
Kom ik aanmerking voor een tegemoetkoming op de zorgkosten?
Sommige mensen komen in aanmerking voor bijzondere bijstand van de gemeente. Hiermee kunnen ze een vergoeding krijgen voor bepaalde zorgkosten. Of je in aanmerking komt voor deze bijzondere bijstand kun je navragen bij jouw gemeente.
Moet ik eigen risico betalen over een intake of behandeling?
Eigen risico: hoe werkt het eigen risico in het algemeen?
Voor zorg uit de basisverzekering – zoals ziekenhuiszorg, medicijnen en de ggz – betaal je als verzekerde eerst een deel van de kosten zelf. Dit is het ‘verplicht eigen risico’. Dit geldt voor iedereen van 18 jaar en ouder met een basisverzekering. Het eigen risico van de basisverzekering geldt per jaar. In 2024 is dit € 385,-. Jouw zorgverzekeraar stuurt je een aparte rekening om dit eigen risico te betalen.
Wanneer krijg je te maken met kosten door het eigen risico?
Als je in 2023 bent gestart met een behandeling die in 2024 doorloopt, dan betaal je in beide kalenderjaren eigen risico. Kijk bij Veelgestelde vragen - Zorgprestatiemodel voor meer informatie.
Heb je vragen over welke behandeling wordt vergoed of kom je in de problemen door de betaling van het eigen risico?
Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling.
Kan ik mijn zorgreiskosten vergoed krijgen?
Soms maak je reiskosten wanneer je naar en van een behandelafspraak gaat. Het is soms mogelijk dat deze zorgreiskosten door je zorgverzekeraar (deels) vergoed worden. Kijk op de website van je zorgverzekeraar of neem contact met hen op om hier meer informatie over te krijgen.
Ook de gemeente biedt soms mogelijkheden om zorgreiskosten vergoed te krijgen of gebruik te maken van (goedkopere) vervoersmogelijkheden. Kijk daarvoor op de website van de gemeente waar je woont of neem contact met hen op.
WLZ en ggz-Wonen
De wet langdurige zorg (wlz) en ggz-Wonen
Sinds 1 januari 2021 is een nieuwe wet in werking getreden die de mogelijkheid geeft tot rechtstreekse toegang tot de Wet langdurige zorg (Wlz). Vroeger kon pas na drie jaar klinische opname een Wlz indicatie aangevraagd worden. Per 1 januari 2021 kan dat eerder. Deze nieuwe vorm van de Wlz wordt de ggz-Wonen genoemd.
Waar gaat ggz-Wonen of de wlz over?
GGZ Wonen is langdurige zorg en begeleiding bij psychische klachten, zo nodig met een woonplek bij een zorgaanbieder. Deze zorg valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz).
Toegang tot ggz- Wonen-zorg betekent voor cliënten dat ze zekerheid hebben, dat samenhangende zorg voor de lange termijn is geregeld. Ze hoeven niet steeds opnieuw aan te tonen dat ze intensieve ggz nodig hebben. Met deze overgang worden mensen met een psychische aandoening hetzelfde benaderd als mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap, of mensen met een somatische of psychogeriatrische beperking of aandoening.
Voor wie is ggz-Wonen (Wlz) van toepassing?
Je kunt in aanmerking komen voor ggz-Wonen-zorg of Wlz-zorg als je blijvend behoefte heeft aan permanent toezicht en/of 24 uur per dag zorg in de nabijheid. Je kunt niet altijd zelf inschatten op welk moment je zorg nodig hebt. Daarom kan het ernstig misgaan zonder 24 uurs-zorg of toezicht. Met de Wlz-check op de website van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) kun je zien of het zinvol is om een Wlz-indicatie aan te vragen.
Het CIZ bepaalt op basis van inhoudelijke criteria of iemand ook daadwerkelijk recht heeft op ggz-Wonen of Wlz.
Als je recht hebt op ggz-Wonen-zorg, hoef je geen ondersteuning meer aan te vragen bij je gemeente of zorgverzekeraar. De ggz-Wonen biedt alle langdurige zorg en de indicatie blijft de rest van je leven geldig.
Welke zorg en ondersteuning is mogelijk bij ggz-Wonen (Wlz)?
Wonen
Ggz-Wonen of Wlz-zorg is mogelijk in uw eigen woning, in een instelling of in een wooninitiatief. Zodra je een indicatie voor ggz-Wonen of Wlz-zorg hebt, kun je gratis gebruik maken van cliëntondersteuning vanuit de Wlz.
Misschien woon je al bij een ggz-zorgaanbieder en gaat de zorg over van de gemeente/zorgverzekeraar naar de Wet langdurige zorg. Kijk dan bij Overgang naar GGZ Wonen vanuit andere zorg.
Permanent toezicht
De zorgaanbieder zorgt voor 24 uur per dag toezicht. Dit kan ondersteund worden met een alarmeringsysteem. In je zorgplan wordt beschreven hoe het toezicht geregeld is.
Zorg
De zorg kan bestaan uit:
- Begeleiding in het dagelijks leven, bijvoorbeeld voor jezelf zorgen, het eigen huishouden organiseren, de administratie, sociale contacten, gedragsregulering enzovoort.
- Verzorging en verpleging bij een bijkomende lichamelijke ziekte of beperking. Bijvoorbeeld hulp bij het opstaan, wassen en aankleden, wondverzorging en toediening van medicatie.
- Dagbesteding (begeleiding in een groep, bijvoorbeeld arbeidsmatig of creatief).
Behandeling
Dit gaat om psychologische of psychiatrische behandeling door een psycholoog, psychiater of bijvoorbeeld sociaal-psychiatrisch verpleegkundige. Deze behandeling wordt in 2022 nog door de zorgverzekeraar betaald, behalve als de instelling waar u woont ook de behandeling levert. Dan valt het onder de Wlz.
Hulpmiddelen
Heb je hulpmiddelen nodig, bijvoorbeeld vanwege een bijkomende lichamelijke beperking? Hulpmiddelen worden vanuit de Wlz betaald als je bij een zorgaanbieder woont. Het gaat om hulpmiddelen bij het lopen/verplaatsen (mobiliteitshulpmiddelen) en hulpmiddelen voor zorgverlening, zoals een tillift of hoog-laagbed.
Als je Wlz-zorg thuis krijgt, kunt je bij dewlz gemeente en/of de zorgverzekeraar terecht voor hulpmiddelen.
Hoe wordt ggz-Wonen (Wlz)-zorg geleverd?
Het zorgkantoor regelt de langdurige zorg. De benodigde zorg staat omschreven in je persoonlijk zorgprofiel. Het kan gaan om wonen met begeleiding, behandeling, verzorging, verpleging, dagbesteding, huishoudelijke hulp en vervoer. Zorg in natura en pgb (persoonsgebonden budget) zijn mogelijk. Ggz-behandeling kunt u niet vanuit een pgb betalen, andere vormen van Wlz-zorg wel
Eigen bijdrage ggz-Wonen (Wlz)
Voor ggz-Wonen (Wlz)-zorg betaal je een eigen bijdrage. Die is onder meer afhankelijk van je inkomen en de plek waar je zorg krijgt (eigen woning, wooninitiatief of instelling). Jouw eigen bijdrage kan hoger worden dan deze nu is. Je kunt je eigen bijdrage berekenen op www.hetcak.nl.
Cliëntondersteuning bij ggz-Wonen (Wlz)
Zodra je een indicatie voor ggz-Wonen (Wlz) hebt, kun je gratis cliëntondersteuning vanuit het zorgkantoor krijgen. Een cliëntondersteuner helpt je bijvoorbeeld bij het vinden van een passende zorgaanbieder of het regelen van de zorg.
Heb je nog geen ggz-Wonen (Wlz)-indicatie maar wil je die wel aanvragen? Dan kun je hulp krijgen van een cliëntondersteuner via de gemeente.
Zorgprestatiemodel
Hoe komen de kosten van mijn behandeling of begeleiding tot stand?
De kosten van jouw behandeling of begeleiding zijn gebaseerd op het type consult en het tarief dat daarbij hoort. De tarieven zijn voor alle ggz-aanbieders gelijk, deze worden bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit.
De rekening wordt vergoed door jouw zorgverzekeraar, het zorgkantoor of de gemeente waar je woont. Je betaalt een eigen risico of een eigen bijdrage. Als je gebruik maakt van verschillende vormen van zorg gelden hiervoor ook verschillende vergoedingen.
Via deze infographic kun je stap voor stap zien hoe de kosten tot stand komen.
De ggz-kosten in een schema
Wat is het Zorgprestatiemodel?
Op 1 januari 2022 is de manier waarop een behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en de forensische zorg (fz) wordt betaald landelijk veranderd. Het zorgprestatiemodel (ZPM) is ingevoerd. Dit model maakt gebruik van eenvoudige regels en duidelijke nota’s, met eerlijke vergoedingen voor gepaste zorg. En zonder meer administratie dan nodig is.
In het Zorgprestatiemodel is afgesproken hoe de zorgverlener uw behandeling in rekening moet brengen en hoe de rekening betaald moet worden. Het Zorgprestatiemodel gaat niet over wélke zorg je krijgt of hoe je die krijgt.
Voor meer informatie, kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Om welke vormen van zorg gaat het?
Het zorgprestatiemodel gaat over de manier waarop een behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en de forensische zorg (fz) wordt betaald. Met ggz bedoelen we de algemene basis-ggz, gespecialiseerde ggz en langdurige ggz. Het Zorgprestatiemodel is niet van toepassing op jeugd-ggz en ggz geleverd door de praktijkondersteuner van de huisarts.
Voor meer informatie, kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Wat wordt er anders voor mij?
Jouw rekening wordt duidelijker
Per 1 januari 2022 kun je op de rekening, die je van jouw zorgverzekeraar krijgt, precies zien wanneer en door wie je behandeld bent en voor hoelang*. Op deze manier weet je eerder welke kosten zijn gemaakt en of u eigen risico moet betalen.
*Het Zorgprestatiemodel gaat uit van het principe: ‘planning is realisatie’. Dit betekent dat de behandeltijd die je op jouw rekening ziet staan de geplande tijd is en niet per se de daadwerkelijke duur van het consult. Alleen als het verschil tussen de geplande behandeltijd en de daadwerkelijke behandelduur meer is dan 15 minuten dan wordt dit wel aangepast.
Voorbeeld
Er staat een afspraak gepland met jouw behandelaar van 45 minuten. De afspraak duurt langer, namelijk 55. Het verschil met de geplande tijd is 10 minuten. Dus de 45 minuten zie je terug op de rekening. Mocht de behandeling maar 20 minuten duren dan ziet u 20 minuten terug op de rekening.
Jaarlijkse gebruik eigen risico
Door de invoer van het Zorgprestatiemodel wordt er jaarlijks aanspraak gedaan op het eigen risico van de zorgverzekering. Als je in 2022 gestart bent met een behandeling die in 2023 doorloopt, betaal je in beide kalenderjaren maximaal jouw hele eigen risico. Voorheen was dat voor een behandeling korter dan een jaar niet zo. Dan betaalde je maar in één kalenderjaar eigen risico voor de behandeling. Ook als die behandeling gespreid over twee kalenderjaren plaatsvond.
Als je meer wilt weten over het eigen risico, kijk dan even bij deze informatiepagina Zorgprestatiemodel of neem contact op met uw zorgverzekeraar. Je zorgverzekeraar kan bijvoorbeeld inzien hoe hoog jouw eigen risico is en hoeveel je al hebt gebruikt.
Hoe zijn de tarieven voor zorgprestaties bepaald?
De overheid heeft berekend hoeveel elke zorgprestatie maximaal mag kosten. Er zijn veel verschillende tarieven. Dat komt omdat bij het bepalen van de tarieven onder andere rekening is gehouden met:
- Het beroep van de zorgverlener. Een psychiater is bijvoorbeeld duurder dan een verpleegkundige
- Het type consult. Een diagnostiekconsult is duurder dan een behandelconsult.
- De duur van het consult. Hoe langer het consult duurt, hoe meer het kost.
- De plek waar het consult plaatsvindt. Een consult in een specialistische instelling is duurder dan een consult door een zorgverlener met een eigen praktijk
In de tarievenzoeker van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vind je alle maximumtarieven.
Het kan zijn dat je op jouw kostenoverzicht iets andere tarieven ziet. Dat komt omdat er soms met de zorgverzekeraar andere (lagere) prijzen worden afgesproken. Wil je weten welke prijzen er precies voor jou gelden? Neem dan contact op met het secretariaat van het team waar je in behandeling bent of je zorgverzekeraar.
Voor meer informatie, kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Wie betaalt mijn behandeling?
Als je 18 jaar of ouder bent dan wordt jouw ggz-behandeling meestal vergoed uit het basispakket van je zorgverzekering. Het secretariaat van het team waar je in behandeling bent informeert je hierover bij de start van de behandeling. Je betaalt eigen risico voor veel vormen van zorg die uit het basispakket van de zorgverzekering worden vergoed.
Voor meer informatie, kijk op deze informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Hoe weet ik of ik eigen risico moet betalen?
Of je naar aanleiding van jouw behandeling in de ggz ook eigen risico moet betalen, hangt van verschillende dingen af:
Andere zorgkosten gehad in hetzelfde jaar?
Heb je in hetzelfde jaar ergens anders zorgkosten gehad die onderdeel waren van de basisverzekering? Bijvoorbeeld medicijnen of een behandeling in het ziekenhuis? Dan kan het zijn dat je toen je eigen risico al hebt betaald of een deel hiervan.
Heb je een hoger vrijwillig eigen risico?
Heb je bij het afsluiten van je zorgverzekering gekozen voor een hoger vrijwillig eigen risico? Dan is het eigenrisicobedrag bij jou hoger. Het wettelijk eigen risico van dit jaar bedraagt 385 euro. Het maximum eigen risico is 885 euro (500 euro boven op het verplichte eigen risico). Als je koos voor een hoger eigen risico betaal je een groter deel van je zorgkosten zelf.
Het eigen risico van het zorgprestatiemodel uitgelegd
Voor meer informatie, kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Hoe hoog is mijn eigen risico?
Het eigen risico is in 2024 €385. Dit kan vrijwillig verhoogd worden naar €885 om een korting te krijgen op de zorgverzekeringspremie.
Voor meer informatie. kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Hoeveel eigen risico heb ik al verbruikt?
Wij kunnen helaas niet inzien hoeveel eigen risico je al hebt verbruikt. Dit kun je opvragen bij jouw zorgverzekeraar.
Voor meer informatie, kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel.
Wat gebeurt er als ik in het volgende jaar ook behandelingen heb?
In elk jaar dat je zorg ontvangt wordt het eigen risico aangesproken. Je zult dus je eigen risico van dat jaar moeten betalen wanneer je na 1 januari zorg ontvangt.
Voor meer informatie over het eigen risico, kijk in dit nieuwsbericht over het eigen risico en het Zorgprestatiemodel.
Kan ik mijn eigen risico in termijnen betalen?
Je betaalt je eigen risico aan jouw zorgverzekeraar. Zij kunnen je informeren over de eventuele mogelijkheden tot betaling in termijnen.
Ik kan dat niet betalen! Wat moet ik nu doen?
Als je meer wilt weten over jouw eigen risico, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Je zorgverzekeraar kan bijvoorbeeld inzien hoe hoog jouw eigen risico is en hoeveel je al hebt gebruikt. Samen met de zorgverzekeraar kun je kijken naar een betalingsregeling (bijvoorbeeld betaling in termijnen).
Ik heb een andere vraag over het Zorgprestatiemodel. Waar kan ik terecht?
Op de website van het Zorgprestatiemodel vind je alle informatie over deze nieuwe regeling. Ook kun je in deze digitale folder meer informatie vinden.
Voor meer informatie, kijk op de informatiepagina Zorgprestatiemodel. Of stuur een mail naar zorgprestatiemodel@dimencegroep.nl.
Heb je vragen over jouw persoonlijke situatie, dan kun je terecht bij het secretariaat van het team waar je in behandeling bent.
Privacy
Ik ken iemand die bij jullie werkt. Kunnen jullie regelen dat hij/zij niet in mijn dossier kan kijken?
Ja, wij kunnen jouw elektronisch dossier voor specifieke medewerkers afschermen. Dit kun je doorgeven aan jouw behandelaar.
Mag er voor kwaliteitscontroles in mijn dossier gekeken worden?
Naast de medewerkers van jouw behandelteam is het mogelijk dat er controleurs voor kwaliteitscontroles in jouw dossier kijken. Hieronder lees je waarom dit nodig is en dat je hier tegen bezwaar kunt maken.
Om de kwaliteit van onze zorgverlening te kunnen blijven garanderen houden we interne kwaliteitscontroles. Tijdens deze interne kwaliteitscontroles is het nodig dat een aantal zorgdossiers wordt ingezien.
De instanties die de controles uitvoeren (Accrediteringsinstanties en eventuele externe consultants/auditoren) beoordelen zo de kwaliteit van de dienstverlening die Dimence biedt. Zij mogen om die reden ook jouw zorgdossier inkijken (externe kwaliteitscontroles). Interne en externe controleurs zijn net als zorgverleners gebonden aan hun geheimhoudingsplicht.
Uiteraard mag je bezwaar aantekenen en aangeven dat je wenst dat jouw dossier buiten de kwaliteitscontroles wordt gehouden. Dit kan door het teamsecretariaat van het team waar jij in behandeling bent, schriftelijk van je bezwaar op de hoogte te stellen. Dit mag via e-mail of per brief.
Hoe zit het met mijn privacy?
Dimence gaat zorgvuldig om met de gegevens van patiënten. Alles wat je met een behandelaar bespreekt, valt onder het beroepsgeheim. Jouw behandelaar spreekt alleen over je situatie met het behandelteam. Daarnaast houden we je huisarts regelmatig op de hoogte van het verloop van je behandeling, tenzij je hier bezwaar tegen hebt. Je behandelaar, het behandelteam en de huisarts moeten zich houden aan het beroepsgeheim, wat betekent dat zij geen informatie over jouw behandeling mogen delen met anderen (zwijgplicht).
Dimence geeft nooit zonder jouw toestemming informatie over jou aan mensen die niet bij de behandeling betrokken zijn. Alleen op grond van wettelijke bepalingen mag de behandelaar zonder jouw toestemming hiervan afwijken. Bij kinderen onder de zestien jaar informeert de behandelaar de ouders of de wettelijk vertegenwoordiger (meestal een voogd) over de behandeling.
Omgang met persoonsgegevens
Dimence gebruikt je gegevens alleen voor het doel waarvoor je ze hebt gegeven. Je gegevens worden dus niet aan anderen verstrekt en ook niet langer bewaard dan nodig is, tenzij Dimence hier nadrukkelijk toestemming voor vraagt. Dimence handelt overeenkomstig de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, de Wet verplichte ggz en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Mag ik fotograferen en filmen bij Dimence?
Om de privacy van cliënten, bezoekers en medewerkers te verzekeren is het niet toegestaan geluid- en/of beeldopnames te maken in de gebouwen en op de terreinen van Dimence zonder toestemming vooraf. Neem voor meer informatie contact op met het team Communicatie via communicatie@dimence.nl.
Wat wordt er opgenomen in het elektronisch patiëntdossier?
In een elektronisch patiëntendossier staat je medische dossier met onder andere informatie over ziekteverleden, allergieën en medicijngebruik.
Kan ik mijn dossier inzien?
Je hebt het recht om jouw dossier in te zien. Je behandelaar zal je hierin begeleiden. Vanaf januari 2019 heeft iedere cliënt online inzage in zijn of haar dossier via Mijn Dimence. Je kunt bijvoorbeeld het intakeverslag, je behandelplan en je voortgang bekijken. Via het secretariaat ontvang je inloggegevens.
Staat er informatie van en over derden in je dossier dan moeten die derden eerst toestemming geven om deze gegevens te zien.
Ben je niet meer in behandeling bij Dimence en wil je je dossier opvragen? Stuur dan een mail naar dossieropvragen@dimence.nl. Na de aanvraag ontvang je een mail dat je verzoek in behandeling is genomen. Binnen 4 weken krijg je bericht dat je een kopie van je dossier kunt ophalen bij het team waar je in behandeling bent geweest. Bij het ophalen dien je een legitimatiebewijs mee te nemen.
Kan ik inzage krijgen in het dossier van een familielid?
Nee, een dossier is alleen in te zien door de patiënt en zijn behandelaar(s). Familie en naasten hebben geen inzage in het dossier, tenzij de patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven. Dit geldt ook wanneer de patiënt is overleden. Gaat het over informatie met betrekking tot een erfelijke aandoening, dan kan met de behandelaar worden overlegd of inzage in (delen van) het dossier mogelijk is.
Hoe lang wordt mijn dossier bewaard?
Je dossier wordt na afloop van de behandeling standaard nog vijftien jaar bewaard. Je kunt je behandelaar schriftelijk verzoeken om jouw dossier te vernietigen. Je behandelaar zal je daar dan schriftelijk over informeren. Als je behandelaar niet meer in dienst is bij Dimence, dan kijkt het behandelteam welke behandelaar dit kan beoordelen.
Kan ik mijn dossier laten vernietigen?
Ja, als cliënt heb je, na afronding van je behandeling, recht op vernietiging van je dossier.
Wie kan er in mijn dossier kijken?
De gegevens uit jouw elektronisch patiëntendossier worden vertrouwelijk behandeld. Dat betekent dat medewerkers alleen die informatie kunnen bekijken die ze voor hun taak nodig hebben. Bijvoorbeeld: hulpverleners die jou behandelen of begeleiden kunnen je behandelplan bekijken. De financiële administratie kan alleen jouw verzekeringsgegevens bekijken en niet je behandelplan of medische gegevens.
Kan ik een kopie van mijn dossier krijgen?
Ja, als cliënt heb je recht op inzage en een kopie van je dossier. Je kunt jouw dossier ook inzien via Mijn Dimence, het online cliëntenportaal. Je kunt bijvoorbeeld het intakeverslag, je behandelplan en je voortgang bekijken. Als er informatie over derden in jouw dossier staat, moet die persoon eerst toestemming geven voordat je die informatie kunt inzien.
Ben je niet meer in behandeling bij Dimence en wil je je dossier opvragen? Stuur dan een mail naar dossieropvragen@dimence.nl. Na de aanvraag ontvang je een mail dat je verzoek in behandeling is genomen. Binnen 4 weken krijg je bericht dat je een kopie van je dossier kunt ophalen bij het team waar je in behandeling bent geweest. Bij het ophalen dien je een legitimatiebewijs mee te nemen.
Wetenschappelijk onderzoek
Binnen de Dimence Groep vinden we wetenschappelijk onderzoek belangrijk om de kwaliteit van zorg te blijven verbeteren. Wetenschappelijk onderzoek dat uitgevoerd wordt binnen de Dimence Groep, veelal door medewerkers die naast zorgprofessional als onderzoeker aan de organisatie zijn verbonden, wordt getoetst door de commissie wetenschappelijk onderzoek (CWO) voordat het onderzoek van start gaat. Deze commissie beoordeelt de onderzoeksprotocollen op relevantie, uitvoeringsaspecten en wetenschappelijke kwaliteit.
Om de cliëntenzorg te verbeteren is het belangrijk om medische gegevens te kunnen gebruiken. Voor wetenschappelijk onderzoek geldt dat deze bij voorkeur plaatsvindt met anonieme persoonsgegevens, maar dit kan eventueel ook gebeuren met gepseudonimiseerde gegevens (dit zijn gecodeerde gegevens). Dit zijn gegevens die moeilijk herleidbaar zijn naar de individuele cliënt. Wil je niet dat je gegevens gecodeerd gebruikt mogen worden door een onderzoeker, dan kun je hier schriftelijk bezwaar tegen maken door de verklaring bezwaar wetenschappelijk onderzoek in te vullen en in te leveren bij je behandelaar. Uiteraard heeft dit geen gevolgen voor je behandeling. Voor onderzoek waarbij je gegevens niet gecodeerd worden gebruikt, wordt vooraf altijd uw toestemming gevraagd.
De verklaring bezwaar wetenschappelijk onderzoek kun je hier downloaden.
Klachten
Bij wie kan ik een klacht indienen?
Wij raden je aan eerst te praten met de persoon bij wie je in behandeling bent, of met zijn of haar leidinggevende. Levert een gesprek niets op of wil je liever geen gesprek? Dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie voor cliënten van Dimence. Kijk voor meer informatie op: Ik ben ontevreden of ik heb een compliment.
Hoe gaat Dimence met mijn klacht om?
Nadat je een klacht hebt ingediend, beoordeelt de klachtencommissie of ze je klacht kan behandelen. Hiervoor toetst ze je klacht aan een aantal voorwaarden en bepaalde wetten. Je wordt geïnformeerd of de commissie je klacht kan behandelen en over hoe dit gebeurt.
Patiëntenvertrouwenspersoon
Hoe kom ik in contact met een patiëntenvertrouwenspersoon?
Heb je te maken met verplichte zorg, ben je vrijwillig opgenomen of krijg je thuis vrijwillige zorg, maar krijg je te maken met dwang of mogelijke dwang? Je kunt dan de hulp inroepen van een patiëntvertrouwenspersoon van de PVP
Regio Deventer/Almelo
Arianne de Geus
Mobiel nummer 06-29 11 01 20
E-mail: a.de.geus@pvp.nl
Regio Zwolle, Steenwijk en Kampen
Epie van Buuren
Mobiel nummer: 06 15 56 69 06
Email: e.van.buuren@pvp.nl
Regio Balkbrug
Miguel Gonzalez
Mobiel nummer 06 30 56 55 08
E-mail m.gonzalez@pvp.nl
Wat doet een patiëntenvertrouwenspersoon?
Een patiëntenvertrouwenspersoon (PVP) biedt ondersteuning of behartigt jouw belangen. Een patiëntenvertrouwenspersoon weet welke rechten en plichten jij hebt, is onafhankelijk en niet in dienst van Dimence maar van Stichting PVP.
Wanneer kan een patiëntvertrouwenspersoon mij bijstaan?
Je kunt bij een patiëntvertrouwenspersoon terecht wanneer je:
- te maken krijgt met verplichte zorg. Dat kan verplichte zorg in een ggz-instelling zijn, maar ook verplichte zorg die je thuis of ergens anders (ambulant) krijgt;
- vrijwillig bent opgenomen in een ggz-instelling;
- thuis vrijwillige zorg krijgt, maar te maken krijgt met drang of mogelijke dwang.
Bij dwang of mogelijke dwang kun je denken aan bijvoorbeeld de volgende situaties: wanneer er geen verplichte zorg wordt verleend, maar de behandelaar zegt dat hij daar wel over nadenkt. Of wanneer je onder druk gezet wordt om bepaalde zaken te doen of te laten, omdat er anders verplichte zorg voor je wordt aangevraagd.
De pvp biedt geen advies en bijstand wanneer je op een andere plek, bijvoorbeeld thuis (of een beschermende woonvorm) vrijwillige zorg ontvangt en er géén sprake is van drang of mogelijke dwang. Je kunt dan contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de ggz-instelling.
Familievertrouwenspersoon
Ik maak me zorgen over mijn zus, maar ze wil niets vertellen over de behandeling die ze krijgt. Wat kan ik doen?
Je zou haar kunnen vragen of je een keer met haar mee mag gaan als ze een afspraak met haar behandelaar heeft. Dan kun je daar vragen stellen in het bijzijn van je zus. Wil ze dat niet, dan is een gesprek met de familievertrouwenspersoon een optie. Hij kan je advies geven hoe hiermee om te gaan.
Ik ben als familielid niet tevreden over de samenwerking met de ggz-medewerkers. Wat kan ik doen?
Wij adviseren je als familie of naaste om eerst contact te zoeken met deze behandelaar en de samenwerking te bespreken. Vertel wat jouw verwachtingen over de samenwerking zijn. De hulpverleners kunnen vertellen wat ze van jou verwachten. Vraag er gerust naar als dit niet gebeurt of niet duidelijk is. Het is belangrijk dat de wederzijdse verwachtingen helder zijn en dit naar elkaar uitgesproken wordt. Kom je er niet uit, dan kun je altijd een afspraak met de familievertrouwenspersoon maken om met hem de mogelijkheden door te nemen. Lees meer over de familievertrouwenspersoon op Ik ben niet tevreden of ik heb een compliment.
Mijn zoon is opgenomen, kan ik daar met iemand over praten?
Ja, dat kan. Je kunt deze vraag ook stellen aan de hulpverleners van je zoon. Maar een gesprek met de huisarts of met de familievertrouwenspersoon.
Rechten en plichten
Hoe werkt de Wvggz?
Vanaf 1 januari 2020 treedt een nieuwe wet in werking: de Wvggz, oftewel de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. Deze wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de ggz.
Wat zijn de rechten en plichten van een cliënt
Rechten van de cliënt
- Het recht op informatie door de hulpverlener over de behandeling, de gevolgen en risico’s en over eventuele alternatieven voor deze behandelingen.
- Het recht op een tweede mening (second opinion).
- Vertegenwoordiging van cliënten die zelf niet kunnen beslissen, bijvoorbeeld wanneer de cliënt wilsonbekwaam of minderjarig is.
- De cliënt beslist samen met de hulpverlener wat er gaat gebeuren in de behandeling.
- Als een cliënt zegt bepaalde informatie niet te willen, dan krijgt hij/zij/hen die informatie niet. Tenzij dit ernstig nadeel voor zichzelf of anderen oplevert.
- De cliënt heeft recht op vernietiging van het dossier, zie Verzoek tot vernietiging van dossier.
- De cliënt heeft recht op inzage en kopieën van zijn/haar/hen dossier. Wanneer de cliënt een andere visie heeft dan die in het dossier staat, dan mag de cliënt aan de zorgverlener vragen om het dossier te wijzigen of om de eigen visie van de cliënt toe te voegen aan het dossier. Het gaat hier niet om het recht om de diagnose te wijzigen als de cliënt het er niet mee eens is.
- De cliënt heeft het recht een behandeling of onderzoek te weigeren en gegeven toestemming weer in te trekken.
- Het dossier is alleen ter inzage aan de zorgverlener en degenen die betrokken zijn bij de behandeling, zoals leden van het behandelteam.
Plichten van de cliënt
- De cliënt moet op tijd komen voor de afspraak en tijdig afzeggen wanneer dit nodig is. Wanneer de cliënt verhinderd is dan moet hij/zij/hen dit tijdig melden bij het secretariaat. Dit moet uiterlijk één werkdag van te voren te gebeuren.
- De cliënt moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar/hen eigen gedrag en moet zich gemotiveerd op te stellen om behandeldoelen op te stellen en actief mee te werken aan het tot stand komen van deze doelen.
- De cliënt moet zijn/haar/hun best te doen om een samenwerkingsrelatie aan te gaan met de behandelaar en de door de behandelaar uitgebrachte aanwijzingen en behandeladviezen serieus te nemen en zo goed als mogelijk op te volgen.
- De cliënt mag de hulpverlener nooit fysiek of verbaal bedreigen of aanvallen.
- De cliënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen.
- De cliënt moet een behandelwens hebben, die blijkt uit het hebben van een behandelvraag en het actief werken hieraan.
Daar waar hierboven wordt gesproken over cliëntrechten worden voor de wet volwassen cliënten bedoeld. Wanneer het gaat om cliënten van Dimence die minderjarig zijn, wordt er bedoeld dat de gezagdragende ouder(s) en/of voogd deze rechten en plichten hebben. Vanaf 16-jarige leeftijd kan de cliënt zelfstandig een WGBO behandelovereenkomst aangaan.