Behandeling
Samen met je behandelaar hebben jullie het behandelplan opgesteld. Ook weet je welke behandelingen je zal volgen om je behandeldoelen te behalen. Zodra er plek is, kan je behandeling beginnen.
Tijdens de behandeling bekijk je samen met je behandelaar regelmatig of de behandeling bijgesteld moet worden. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je meer of minder afspraken nodig hebt of dat er gekozen wordt voor een andere behandelvorm. Alles is erop gericht om je behandeldoelen te halen.
Vragen of is iets niet duidelijk?
Heb je tijdens je behandeltraject vragen of is er iets niet duidelijk? Blijf er niet mee rondlopen, maar stel je vragen aan je behandelaar of iemand anders uit je behandelteam. Het teamsecretariaat weet vaak de antwoorden op praktische vragen die kunt hebben. Vind je het lastig om je vraag te stellen, vraag dan of een naaste een keer met je meekomt naar een afspraak.
Tussentijdse evaluatie: zitten we nog op de juiste koers?
We gebruiken de ROM-vragenlijst om te kijken of je minder last heb van je klachten en de kwaliteit van je leven beter wordt tijdens de behandeling. We vragen je deze lijst op verschillende momenten tijdens de behandeling in te vullen. Na het invullen van de ROM-vragenlijst heb je altijd een gesprek met je behandelaar.
Het einde van je behandeling
Aan het einde van de behandeling volgt er een eindgesprek waarin we verschillende dingen met je bespreken. Een paar voorbeeldvragen:
- Heb je je behandeldoelen gehaald?
- Heb je minder last van je mentale klachten?
- Heb je geleerd hoe je met je klachten om kunt gaan?
- Heb je er minder last van in je dagelijkse leven?
- Heeft de behandeling hieraan bijgedragen en zo ja, hoe?
- Heb je nog verdere begeleiding nodig en
- Welke nazorg kunnen wij je bieden?
Het is belangrijk dat je aangeeft wat jij denkt dat je nodig hebt om zelf verder te gaan en met je mentale klachten om te gaan. Dan is de kans op langdurig herstel het grootst.
Tijdens je behandeling proberen wij de zorg die wij verlenen zo goed mogelijk bij jouw wensen en verwachtingen aan te laten sluiten. Helaas lukt dit niet altijd. Het kan dan ook voorkomen dat je het niet eens bent met de manier waarop wij werken, hoe wij met jou omgaan of dat je niet gehoord voelt.
We gaan er vanuit dat je jouw onvrede eerst bespreekt met de betrokken medewerker of iemand anders van het behandelteam. Vaak kom je er samen wel uit. Wil je wel een klacht indienen, dan vind je hier informatie over hoe je dat kunt doen en over wie je daarbij kunnen helpen. Klik hier om te lezen wat je kunt doen en wie jou daarbij kan helpen.