Overslaan en naar de inhoud gaan

Mentale klachten

Huisarts

Verwijzing

Eerste gesprek

Behandelplan

Behandeling

Nazorg

Behandeling

Samen met je behandelaar hebben jullie het behandelplan opgesteld. Ook weet je welke behandelingen je zal volgen om je behandeldoelen te behalen. Zodra er plek is, kan je behandeling beginnen. 

Tijdens de behandeling bekijk je samen met je behandelaar regelmatig of de behandeling bijgesteld moet worden. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je meer of minder afspraken nodig hebt of dat er gekozen wordt voor een andere behandelvorm. Alles is erop gericht om je behandeldoelen te halen.

Vragen of is iets niet duidelijk?
Heb je tijdens je behandeltraject vragen of is er iets niet duidelijk? Blijf er niet mee rondlopen, maar stel je vragen aan je behandelaar of iemand anders uit je behandelteam. Het teamsecretariaat weet vaak de antwoorden op praktische vragen die kunt hebben. Vind je het lastig om je vraag te stellen, vraag dan of een naaste een keer met je meekomt naar een afspraak.

Tussentijdse evaluatie: zitten we nog op de juiste koers?
We gebruiken de ROM-vragenlijst om te kijken of je minder last heb van je klachten en de kwaliteit van je leven beter wordt tijdens de behandeling. We vragen je deze lijst op verschillende momenten tijdens de behandeling in te vullen. Na het invullen van de ROM-vragenlijst heb je altijd een gesprek met je behandelaar. 

Het einde van je behandeling
Aan het einde van de behandeling volgt er een eindgesprek waarin we verschillende dingen met je bespreken. Een paar voorbeeldvragen:

  • Heb je je behandeldoelen gehaald? 
  • Heb je minder last van je mentale klachten? 
  • Heb je geleerd hoe je met je klachten om kunt gaan? 
  • Heb je er minder last van in je dagelijkse leven? 
  • Heeft de behandeling hieraan bijgedragen en zo ja, hoe? 
  • Heb je nog verdere begeleiding nodig en 
  • Welke nazorg kunnen wij je bieden? 

Het is belangrijk dat je aangeeft wat jij denkt dat je nodig hebt om zelf verder te gaan en met je mentale klachten om te gaan. Dan is de kans op langdurig herstel het grootst. 

Tijdens je behandeling proberen wij de zorg die wij verlenen zo goed mogelijk bij jouw wensen en verwachtingen aan te laten sluiten. Helaas lukt dit niet altijd. Het kan dan ook voorkomen dat je het niet eens bent met de manier waarop wij werken, hoe wij met jou omgaan of dat je niet gehoord voelt. 

We gaan er vanuit dat je jouw onvrede eerst bespreekt met de betrokken medewerker of iemand anders van het behandelteam. Vaak kom je er samen wel uit. Wil je wel een klacht indienen, dan vind je hier informatie over hoe je dat kunt doen en over wie je daarbij kunnen helpen. Klik hier om te lezen wat je kunt doen en wie jou daarbij kan helpen. 

Veelgestelde vragen

Heb je te maken met verplichte zorg, ben je vrijwillig opgenomen of krijg je thuis vrijwillige zorg, maar krijg je te maken met dwang of mogelijke dwang? Je kunt dan de hulp inroepen van een cliënt & patiëntvertrouwenspersoon van de PVP
 

Regio Almelo/Deventer
Arianne de Geus
Mobiel nummer 06-29 11 01 20 
E-mail: a.de.geus@pvp.nl

Regio Balkbrug
Miguel Gonzalez
Mobiel nummer 06 30 56 55 08
E-mail m.gonzalez@pvp.nl

Regio Zwolle
Gerina Lameris
Mobiel nummer: 06 82 25 43 22
Email: g.lameris@pvp.n

Je kunt bij een cliënt & patiëntvertrouwenspersoon (PVP) terecht wanneer je:

  • te maken krijgt met verplichte zorg. Dat kan verplichte zorg in een ggz-instelling zijn, maar ook verplichte zorg die je thuis of ergens anders (ambulant) krijgt;
  • vrijwillig bent opgenomen in een ggz-instelling;
  • thuis vrijwillige zorg krijgt, maar te maken krijgt met drang of mogelijke dwang.

Bij dwang of mogelijke dwang kun je denken aan bijvoorbeeld de volgende situaties: wanneer er geen verplichte zorg wordt verleend, maar de behandelaar zegt dat hij daar wel over nadenkt. Of wanneer je onder druk gezet wordt om bepaalde zaken te doen of te laten, omdat er anders verplichte zorg voor je wordt aangevraagd.

De pvp biedt geen advies en bijstand wanneer je op een andere plek, bijvoorbeeld thuis (of een beschermende woonvorm) vrijwillige zorg ontvangt en er géén sprake is van drang of mogelijke dwang. Je kunt dan contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de ggz-instelling.

Een cliënt & patiëntvertrouwenspersoon (PVP) biedt ondersteuning of behartigt jouw belangen. Een cliënt & patiëntvertrouwenspersoon weet welke rechten en plichten jij hebt, is onafhankelijk en niet in dienst van Dimence maar van Stichting PVP.

Elke zorginstelling heeft een cliëntenraad (CR) die opkomt voor de belangen van de cliënt. Dimence vindt het erg belangrijk dat we altijd het belang van de cliënt meenemen in onze beslissingen De cliëntenraad helpt ons hierbij. Een cliëntenraad is, net als een ondernemingsraad (OR), een wettelijk verplicht medezeggenschapsorgaan. Dit betekent dat Dimence bij veel vraagstukken verplicht is om het advies van de cliëntenraad te vragen en in veel gevallen ook op te volgen  De Regionale Cliëntenraad van Dimence bestaat uit (oud)cliënten van Dimence. De cliëntenraden hebben hun eigen website Bekijk de website van de cliëntenraad.

Cliëntondersteuning kan in alle levensfasen en op alle levensterreinen van belang zijn. Jij hebt wettelijk recht op gratis en onafhankelijke ondersteuning.

Indien je behoefte hebt aan een onafhankelijk advies of ondersteuning bij de aanvraag van zorg, dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke cliëntondersteuner van de organisaties MEE, SCOT en zorgbelang.