Verwijzing
Jouw mentale klachten hebben grote invloed op je dagelijks leven. Je hebt hier hulp bij nodig. Je hebt hier met je huisarts over gesproken en jullie hebben samen besloten dat een behandeling bij Dimence goed voor jou zou zijn. De huisarts maakt een verwijzing en meldt je bij Dimence aan voor behandeling. In de verwijzing van de huisarts staat waar jullie het over gehad hebben: een uitleg van jouw mentale klachten, waar je tegenaan loopt en welke invloed dit heeft op jouw leven. Ook staan er in de verwijzing persoonsgegevens zoals je adres en bij welke zorgverzekeraar jij verzekerd bent.
Screening of beoordeling
Wanneer we de verwijzing van de huisarts binnen krijgen, wordt deze door ons gescreend. Screenen betekent beoordelen. De screener bekijkt of de aanvraag alle informatie bevat die nodig is en of jouw hulpvraag duidelijk is. Als dat zo is, wijst de screener je toe aan een team. Dit is het team waarvan de screener denkt dat ze jou het beste kunnen helpen met jouw klachten. Wanneer de aanvraag niet compleet is of de hulpvraag niet direct duidelijk is, neemt de screener contact op met jouw huisarts voor meer uitleg. Daarna wordt je alsnog toegewezen aan een team.
Nadat de screener je heeft toegewezen aan een team, wordt je door het teamsecretariaat uitgenodigd voor het eerste gesprek: de intake.
Wachttijden
Veel mensen hebben hulp of begeleiding nodig en zijn daarvoor verwezen naar de ggz. Je moet vaak wachten tot je kunt starten.Er zijn twee wachtmomenten: 1. de wachttijd tot de intake bij het team en 2. de wachttijd tot je behandeling kan starten.
We doen er alles aan om deze tijd zo kort mogelijk te houden. Hoe lang je moet wachten, hangt af van je klachten, het team waar je in behandeling komt, de behandeling die je nodig hebt en je zorgverzekering. Klik hier voor een overzicht met de actuele wachttijden Voor spoedgevallen is er geen wachttijd.
Aan de slag terwijl je wacht
Wachten op je intake of tot je behandeling start kan zwaar zijn. Maar je staat er niet alleen voor! Er zijn organisaties die jou in de tussentijd kunnen helpen. Ze helpen je met praktische problemen, bieden cursussen aan of zijn een luisterend oor op het moment dat jij daar behoefte aan hebt. Zoals bijvoorbeeld Wachtkracht of de Zelfregiecentra.