Overslaan en naar de inhoud gaan

In gesprek met triagist Maarten Dannenberg

Stel je voor: je bent het eerste aanspreekpunt voor mensen in een (acute) psychiatrische crisis. De telefoon gaat en binnen vijf minuten moet jij de juiste stappen zetten om verwijzers en cliënten te helpen. Dat is het werk van triagist Maarten Dannenberg. Werk dat soms zo simpel is als het voorlezen van het weerbericht, maar meestal vraagt om snelle beslissingen, stressbestendigheid en creatieve oplossingen. 

Afbeelding van Maarten Dannenberg

Wat houdt het werk van een triagist in de ggz precies in? 

"Als triagist ben ik het eerste aanspreekpunt voor verwijzers bij een (acute) psychiatrische crisis. Ook ben ik het eerste aanspreekpunt voor alle cliënten die in behandeling zijn bij Dimence en buiten kantoortijden een hulpvraag of crisis hebben. Bij een hulpvraag beoordeel ik direct de urgentie en bepaal ik of en hoe snel er actie nodig is. Vervolgens schakel ik de juiste hulpverlener in.

Verwijzers en hulpverleners die contact met mij opnemen zijn bijvoorbeeld politie, ambulance, huisartsen(posten), ziekenhuizen, maar ook andere ggz instellingen uit heel Nederland. 

Daarnaast coördineer ik de opnames en bemiddel ik bij eventuele gastplaatsingen vanuit andere ggz instellingen buiten de regio. Als triagist weet ik dan ook precies hoeveel bedden er bij Dimence beschikbaar zijn.

De onmacht is soms voelbaar door de telefoon. Mijn doel is dan om ervoor te zorgen dat de cliënt of hulpverlener zich gehoord voelt...

Hoe ziet een werkdag van een triagist eruit? 

Mijn dienst begint meestal om 15.00 uur. Ik meld mij aan bij het telefoonsysteem en ben vanaf dat moment telefonisch beschikbaar. Ik check mijn mailbox en kijk of er lopende zaken zijn. Daarna kijk ik hoeveel bedden er beschikbaar zijn en wie de voor- en achterwachten tijdens mijn dienst zijn. Om 17.00 uur controleer ik opnieuw de beddenstand. Ik laat de huisartsenposten van Zwolle, Almelo en Deventer weten dat ik beschikbaar ben en vraag of er al casussen zijn. 

Tijdens mijn dienst kan ik op elk moment gebeld worden voor een crisis. Als dat gebeurt, is het mijn verantwoordelijkheid om binnen 5 minuten de hulpvragen van cliënten en verwijzers te inventariseren en te prioriteren. Vervolgens verwijs ik door naar een hulpverlener of geef ik de cliënt advies.

Mijn dienst eindigt om 23.00 uur. Daarna draag ik de telefoon over aan mijn collega en werk ik, als het nodig is, de laatste administratie weg."

Wil jij ook werken als triagist?

Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen in je werk als triagist? 

"Het liefst help ik iedereen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Mijn grootste uitdaging is het ondersteunen van hulpverleners of cliënten wanneer er geen acute psychiatrische crisis is, maar de lijdensdruk wel erg hoog is. De onmacht is soms voelbaar door de telefoon. Mijn doel is dan om ervoor te zorgen dat de cliënt of hulpverlener zich gehoord en gesteund voelt, ook als de hulpvraag niet dringend of passend genoeg is voor acute psychiatrie.

Ik heb ooit een crisis verholpen bij een oudere cliënt door het weerbericht voor te lezen

Wat vind jij het leukste aan jouw werk als triagist? 

"De afwisseling. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en welke casussen er voorbij komen. Zo heb ik ooit een crisis verholpen bij een oudere cliënt door het weerbericht voor te lezen. Ze kon door de hitte niet slapen. Ze was radeloos en angstig voor de komende nacht. Gelukkig koelde het af waarna ze tot rust kon komen. 

Andere leuke aspecten zijn het samenwerken met andere hulpverleners, zowel binnen en buiten Dimence. Het komt regelmatig voor dat er contact is met de politie, ambulance en ggz over een cliënt die eigenlijk nergens past. In zo'n situatie moet je out of the box denken en een creatieve oplossing verzinnen

Over de auteur

Meer ervaringsverhalen over: