Overslaan en naar de inhoud gaan

Inhoud

Huis aan de Dijk - informatie voor naasten en toekomstige patiënten

Huis aan de Dijk is een afdeling van Dimence in Deventer waar patiënten verblijven (behandeling met verblijf). Je leest hieronder over onze werkwijze en waar je als toekomstige patiënt en naasten terecht kunt voor meer informatie en ondersteuning.


De rol van naasten
Mensen zijn sociale wezens. Verbinding met anderen is voor iedereen heel belangrijk. Als iemand geen mensen om zich heen heeft, kan dat problemen veroorzaken. Naasten spelen daarom een belangrijke rol in het herstelproces van de patiënt. Naasten kennen de sociale omgeving van de patiënt en maken daar deel van uit.

Naasten kunnen meedenken met de patiënt en de behandelaar. Dat vinden we zelfs erg fijn. Uiteraard gebeurt dit alleen als de patiënt hiervoor toestemming geeft. Bij alle belangrijke momenten in de behandeling mogen naasten aanwezig zijn bij de gesprekken.


Informatie geven aan naasten
Medewerkers mogen naasten vertellen over hoe dingen gaan en hoe we werken bij Huis aan de Dijk. Meestal vertelt een patiënt zelf aan zijn of haar familie over de behandeling. Als de patiënt dit niet kan, kan een medewerker dit namens de patiënt doen. Medewerkers moeten zich aan de wet houden als het gaat om het geven van informatie aan naasten. Dit betekent dat als een patiënt geen persoonlijke informatie wil delen, we deze informatie niet mogen geven. We blijven natuurlijk met de patiënt in gesprek om te kijken of de patiënt toch toestemming wil geven. Dit doen we omdat we het belangrijk vinden dat naasten betrokken blijven.
 

Op bezoek komen of bellen
Bezoek kan plaatsvinden in overleg met de patiënt. De patiënt weet zelf welke therapeutische activiteiten gepland zijn. Buiten die tijden is het mogelijk om op bezoek te komen.

Als je als naaste iets wilt overleggen met ons, kun je met de afdeling bellen. Wij zijn het beste bereikbaar tussen 10.30-11.30 uur en 14.00-15.00 uur. Voor spoedvragen kun je ons 24 uur per dag bereiken.


Praktische zaken
De patiënt is zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van kleding, toiletartikelen en andere boodschappen. Het kan dus zijn dat de patiënt een naaste vraagt om hierbij te helpen. Wij verwachten dat naasten meegaan naar afspraken buiten Dimence als de patiënt dit niet alleen kan. Als de patiënt plotseling wordt opgenomen in het ziekenhuis, nemen we direct contact op met de eerste contactpersoon.

Als de patiënt geen of een klein netwerk heeft, gaat ons maatschappelijk werk samen met de patiënt op zoek naar mogelijkheden om het netwerk te vergroten.


Medewerkers
Op de afdeling werken verpleegkundigen, sociaal pedagogisch medewerkers, verzorgenden en zorgondersteuners. Bij opname op de afdeling vertellen we welke teamleden vast aanspreekpunt zijn voor de patiënt en naasten.

Bij Huis aan de Dijk werken we met een behandelteam. Het vaste behandelteam bestaat uit een psychiater, specialist ouderen geneeskunde, verpleegkundig specialist ggz, verpleegkundig specialist in opleiding, maatschappelijk werk, psychotherapeut en een activiteitenbegeleider.

Als we bepaalde kennis niet zelf hebben, kunnen we een extra behandelaar inschakelen. Dat kan gaan om een diëtist, fysiotherapeut of ergotherapeut.


De relatie als kern van goede zorg
Binnen Huis aan de Dijk werken we aan herstel. Kwaliteit van leven staat voorop. We werken door verbinding te zoeken met de ander. De ander te verstaan in de hulpvraag. We gaan uit van de krachten die iemand al heeft. Die krachten willen we versterken en van daaruit verder bouwen aan herstel. Alles samen met de patiënt en samen met naasten. Samen staan we sterk.

Wil je meer weten over onze werkwijze? Deze werkwijze heet SRH. SRH staat voor Steunend Relationeel Handelen. Google het gerust eens. Betrouwbare websites met informatie over SRH zijn van kenniscentrum Phrenos, de Rinogroep of het Trimbos instituut. Of vraag naar onze SRH-coach. Die vertelt graag meer over deze werkwijze.


Contactgegevens

Brinkgreven-terrein, locatie Huis aan de Dijk gebouw 22 (afdeling de Hoeve/afdeling de Burcht) / 22a (afdeling de State)
Nico Bolkensteinlaan 1
7416 SB, Deventer

Nuttige adressen
Patiënten vertrouwenspersoon (pvp)
Heeft een patiënt behoefte aan ondersteuning? Bijvoorbeeld bij het indienen van een klacht. Of aan iemand die opkomt voor zijn of haar rechten. Dan de patiënt een beroep doen op één van de patiënten vertrouwenspersonen (pvp). Een pvp weet welke rechten en plichten patiënten hebben, is deskundig op het gebied van de Wvggz (Wet verplichte zorg ggz), is onafhankelijk (in dienst van de Stichting PVP) en onpartijdig.

De lokale pvp is bereikbaar voor zowel vanuit huis behandelde (ambulante) als opgenomen (klinische) patiënten die met verplichte zorg (dwang en drang) te maken hebben. Daarnaast is de pvp ook beschikbaar voor alle andere vragen en klachten van patiënten die zijn opgenomen in de ggz. Er is ook een mogelijkheid om gebruik te maken van de pvp zonder dat je hoeft te vertellen wie je bent (anoniem). Dat kan via de chat.

Helpdesk Stichting Cliënt en Vertrouwenspersonen (pvp)
T 0900 4448 888 (gebruikelijke belkosten)
Op werkdagen: 10.00 tot 16.00 uur
Zaterdag: 13.00- 16.00 uur
helpdesk@pvp.nl
www.pvp.nl

Labyrinth in perspectief
Deze stichting is er voor familie van mensen met psychiatrische problemen. De stichting organiseert lotgenotencontact tussen verschillende families en/of betrokkenen, doet aan belangenbehartiging en geeft voorlichting. Contact: T 0900 2546 674 (hulplijn) of via www.labyrinth-in-perspectief.nl