Overslaan en naar de inhoud gaan

Team psychotische stoornissen

Ruim 1 op de 100 mensen heeft ooit een psychose doorgemaakt. Tijdens een psychose ben je ernstig verward en ben je het contact met de werkelijkheid kwijt. Wij zijn er voor mensen met psychotische klachten. 

Ons team kan je helpen een psychose te voorkomen. We leren je hoe je de signalen kunt herkennen en wat je kunt doen als je een psychose voelt aankomen. Het team psychotische stoornissen biedt zowel ambulante behandeling als deeltijdbehandeling.


 

Afbeelding van een vrouw met krullend haar

Wat is een psychose?

Wie een psychose heeft, is het contact met de werkelijkheid kwijt. Je neemt bijvoorbeeld dingen waar die er volgens anderen niet zijn. Of je hoort stemmen die anderen niet horen. Zulke stemmen klinken vaak heel echt en kunnen erg vervelend zijn. Dit wordt een hallucinatie genoemd. Je kunt ook last hebben van wanen. Dat zijn gedachten over de werkelijkheid waar jij misschien heel zeker van bent, terwijl anderen een heel andere werkelijkheid ervaren. Een psychose of de aanloop naar een psychose kan je angstig of depressief maken. Bij een psychose kan het denken te snel, te traag of chaotisch zijn, waardoor je voor anderen moeilijk te volgen bent. Voor de buitenwereld kun je hierdoor mogelijk verward overkomen. Je hebt waarschijnlijk zelf niet het idee dat je ziek bent. Meer weten over psychose? Klik dan hier. 

Een psychose kan voorkomen bij: 

  • drugsgebruik
  • bevalling, post-partum psychose of kraambedpsychose 
  • (complex) trauma
  • schizoaffectieve stoornis
  • kortdurende psychotische stoornis
  • schizofrenie, eventueel in combinatie met stemmingsproblemen (depressie of manie)
  • bipolaire stoornis

Behandeling en begeleiding 

Afbeelding van Elianne

De veerkracht van Elianne Groenewold

Elianne is als kind een gevoelig meisje. Emoties worden haar soms te veel en zijn vaak overweldigend. Dit wordt erger als ze ouder wordt. Elianne slaapt steeds slechter en ervaart een permanente spanning. Het zijn de eerste tekenen van wat, pas veel later, een bipolaire stoornis blijkt te zijn.

Veelgestelde vragen

Bij psychische crisissituaties kan opname in een kliniek nodig zijn. Meestal heb je eerst contact met een psychiatrisch verpleegkundige van de crisisdienst. Daarna heb je onder andere een gesprek met een psychiater. Ze nemen samen met jou de tijd om naar je problemen en jouw persoonlijke situatie te kijken. Samen bespreken ze welke behandeling het beste bij je past. Dit leggen we vast in een behandelplan.

Behandeling bestaat vaak uit gesprekken, alleen of in een groep. Gesprekstherapie is de meest voorkomende behandeling. Je kunt ook vaktherapie krijgen zoals drama-, muziek- of sporttherapie. Dit kan helpen als woorden tekort schieten. Je verblijft op een eigen kamer. Eten, drinken en huishoudelijke zaken maken deel uit van het behandelprogramma. Indien mogelijk zorg je voor jouw eigen huishoudelijke zaken, zoals je kamer schoonmaken.

Daarnaast is er ruimte voor vrije tijd en kun je bezoek ontvangen. Tijdens je opname word je begeleid door een behandelteam. Dit team bestaat meestal uit verpleegkundigen, een psychiater, een psycholoog en een arts.

Er is een verschil tussen vrijwillige en gedwongen opname. Bij een vrijwillige opname bepaal je samen met een behandelaar wanneer je weer naar huis gaat. Bij een gedwongen opname mag je de instelling alleen verlaten als je daarvoor toestemming hebt. Er zijn ook mensen die door hun problemen afhankelijk zijn van een veilige omgeving en dat ook blijven. Voor deze mensen zijn er woonafdelingen. Ben je langer dan twee maanden opgenomen, dan wordt Dimence jouw tijdelijke woonadres.

Meer informatie vind je bij 'in duidelijke stappen geholpen'.

Tussen 08.30 en 17.00 uur (overdag, tijdens kantooruren)
Ben je al cliënt bij Dimence, neem dan contact op met je behandelaar. 
Ben je nog geen cliënt bij Dimence, neem dan contact op met je huisarts.

Tussen 17.00 en 08.30 uur ('s avonds en 's nachts, na kantooruren)
Bel je huisarts of de Centrale Huisartsenpost in jouw regio. De crisisdienst is buiten kantoortijden alleen via een huisarts of huisartsenpost bereikbaar voor spoedgevallen en dringende vragen die niet tot de eerstvolgende werkdag kunnen wachten.

Rechten van de cliënt

  • Het recht op informatie door de hulpverlener over de behandeling, de gevolgen en risico’s en over eventuele alternatieven voor deze behandelingen.
  • Het recht op een tweede mening (second opinion).
  • Vertegenwoordiging van cliënten die zelf niet kunnen beslissen, bijvoorbeeld wanneer de cliënt wilsonbekwaam of minderjarig is.
  • De cliënt beslist samen met de hulpverlener wat er gaat gebeuren in de behandeling.
  • Als een cliënt zegt bepaalde informatie niet te willen, dan krijgt hij/zij/hen die informatie niet. Tenzij dit ernstig nadeel voor zichzelf of anderen oplevert.
  • De cliënt heeft recht op vernietiging van het dossier, zie Verzoek tot vernietiging van dossier.
  • De cliënt heeft recht op inzage en kopieën van zijn/haar/hen dossier. Wanneer de cliënt een andere visie heeft dan die in het dossier staat, dan mag de cliënt aan de zorgverlener vragen om het dossier te wijzigen of om de eigen visie van de cliënt toe te voegen aan het dossier. Het gaat hier niet om het recht om de diagnose te wijzigen als de cliënt het er niet mee eens is.
  • De cliënt heeft het recht een behandeling of onderzoek te weigeren en gegeven toestemming weer in te trekken.
  • Het dossier is alleen ter inzage aan de zorgverlener en degenen die betrokken zijn bij de behandeling, zoals leden van het behandelteam.

Plichten van de cliënt

  • De cliënt moet op tijd komen voor de afspraak en tijdig afzeggen wanneer dit nodig is. Wanneer de cliënt verhinderd is dan moet hij/zij/hen dit tijdig melden bij het secretariaat. Dit moet uiterlijk één werkdag van te voren te gebeuren.
  • De cliënt moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar/hen eigen gedrag en moet zich gemotiveerd op te stellen om behandeldoelen op te stellen en actief mee te werken aan het tot stand komen van deze doelen.
  • De cliënt moet zijn/haar/hun best te doen om een samenwerkingsrelatie aan te gaan met de behandelaar en de door de behandelaar uitgebrachte aanwijzingen en behandeladviezen serieus te nemen en zo goed als mogelijk op te volgen.
  • De cliënt mag de hulpverlener nooit fysiek of verbaal bedreigen of aanvallen.
  • De cliënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen.
  • De cliënt moet een behandelwens hebben, die blijkt uit het hebben van een behandelvraag en het actief werken hieraan.

Daar waar hierboven wordt gesproken over cliëntrechten worden voor de wet volwassen cliënten bedoeld. Wanneer het gaat om cliënten van Dimence die minderjarig zijn, wordt er bedoeld dat de gezagdragende ouder(s) en/of voogd deze rechten en plichten hebben. Vanaf 16-jarige leeftijd kan de cliënt zelfstandig een WGBO behandelovereenkomst aangaan.

Lees de uitgebreide folder over jouw rechten en plichten