Zoeken
Wat zijn de algemene huisregels van Dimence?
Algemene huisregels Dimence (datum: februari 2023, OCP, A. Hes en A. Spans)
Inleiding
Deze algemene huisregels zijn opgesteld om je bezoek aan of verblijf in een locatie van Dimence zo prettig mogelijk te maken. We hebben deze huisregels, zodat iedereen weet hoe we met elkaar willen omgaan bij Dimence. Dat vinden we belangrijk, want we willen dat iedereen zich veilig kan voelen op al onze locaties.
Iedere locatie en afdeling kan toevoegingen hebben op de algemene huisregels. Je behandelaar laat je dit weten wanneer je behandeling start, maar je kunt er ook zelf naar vragen. In het individuele behandelplan kan van de huisregels worden afgeweken. De afspraken in het behandelplan hebben voorrang op de algemene huisregels en op de specifieke huisregels van de locatie waar je behandeling plaatsvindt.
We gaan respectvol met elkaar om
Iedereen is verschillend met een eigen achtergrond, karakters, denkbeelden en meningen. Binnen Dimence streven we ernaar om een gastvrije organisatie te zijn voor iedereen, alle patiënten, medewerkers, naasten en andere bezoekers. Wij vragen van iedereen die bij ons komt voor behandeling of bezoek, die bij ons verblijft of werkt dat we op een respectvolle wijze met elkaar omgaan. Dit houdt onder andere in dat (lichamelijk) geweld, ongewenste intimiteiten, beledigingen, racistische of seksistische opmerkingen niet getolereerd worden. Gebeurt het toch, dan nemen we direct de gepaste maatregelen. Dit geldt voor iedereen: cliënten, naasten, bezoekers en medewerkers.
Locaties en afdelingen kunnen aanvullingen hebben op deze huisregels
De algemene huisregels zijn van toepassing op alle verschillende locaties van Dimence. Zoals behandel- en verblijfsafdelingen, maar ook binnen de therapie- en recreatiegebouwen en buitenterreinen. Iedere locatie of afdeling kan toevoegingen op de algemene huisregels hebben. Meer informatie hierover kan je opvragen bij de receptie.
Roken
Met ingang van 1 januari 2021 is Dimence rookvrij. Dit betekent dat je niet meer mag roken in de gebouwen, op de terreinen en in het zicht daarvan. Tot 1 juli 2023 wordt er een uitzondering gemaakt voor cliënten die langer dan een dagdeel bij ons verblijven en de bezoekers van de werkleercentra. Zij mogen nog roken bij aangewezen voorzieningen. Niet daarbuiten.
Voor alle andere aanwezigen is roken op het terrein van Dimence verboden, met uitzondering van cliënten die hierover met zijn/haar hulpverlener andere individuele afspraken hebben gemaakt. Deze afspraken worden in het dossier vastgelegd.
Drugs en alcohol
Dimence is onderdeel van de Nederlandse samenleving. Iedereen die zich bevindt op een locatie van Dimence heeft dezelfde rechten en plichten als iedere andere burger. Dit houdt in dat alles wat strafbaar is in Nederland, strafbaar is binnen Dimence.
Het handelen in drugs, van welke aard of omvang ook, is dan ook niet toegestaan. Daarnaast mag het gebruiken van drugs en alcohol niet zorgen voor het verstoren van de orde op de afdeling.
Het kan ook zo zijn dat de behandeling dan wel de omgeving waarin de behandeling plaatsvindt specifieke afspraken vraagt over de omgang met alcohol en drugs. Deze afspraken zijn dan terug te vinden in het individuele zorgplan en/of in de specifieke huisregels, waarbij het individuele zorgplan leidend is.
Gokken
Het is niet toestaan om kansspelen of andere vormen van spelen waarbij geld, goederen, gunsten of diensten wordt ingezet te spelen.
Gevaarlijke voorwerpen
Je mag geen voorwerpen in je bezit te hebben die een gevaar voor jezelf, anderen of voor de goede gang van zaken in de instelling kunnen opleveren. Hieronder vallen in ieder geval slag-, steek- en vuurwapens.
Privébezittingen
Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigendommen. Dimence aanvaardt geen aansprakelijkheid bij verlies of diefstal van eigendommen. Wanneer je bij ons bent opgenomen kan het zo zijn dat er een afsluitbare opbergplek aanwezig is, of dat je zelf in bezit bent van een sleutel voor je kamer.
Fotograferen
Bij Dimence vinden wij de privacy van iedereen die in onze instelling komt, werkt en verblijft heel belangrijk. Wil je een foto van iemand maken? Dan moet je daarvoor toestemming vragen aan degene van wie je een foto wilt maken. Dit moet bij (mede) cliënten, medewerkers, naasten of andere bezoekers. Hetzelfde geldt voor video- en filmopnames. Je mag niet zonder toestemming een video of film van iemand maken.
Wanneer je als cliënt meewerkt aan een foto-, film- of televisieopname (binnen Dimence) bestemd voor publicatie of uitzending, vragen we je hierover vooraf contact op te nemen met je verantwoordelijke behandelaar. Wanneer je als medewerker meewerkt aan een opname, dan verzoeken we je vooraf contact op te nemen met je teamleider.
Onderlinge handel
Wanneer je onderling dingen ruilt of iets van elkaar leent kan dit tot misverstanden of ruzie leiden. Vaak omdat de verwachtingen van terugbetalen of teruggeven niet duidelijk zijn bij iedereen. Om dit te voorkomen vragen we je met klem om binnen de instelling niet onderling te handelen, te ruilen of geld van iemand te lenen.
Hulphonden
Gecertificeerde hulphonden zijn binnen de Dimence overal en altijd toegestaan met uitzondering van:
- sommige restaurants met open keuken;
- bij opname in een kliniek.
Gecertificeerde hulphonden zijn:
Honden die zijn opgeleid in een school/stichting die geaccrediteerd wordt door Assistance Dogs Europe (ADEu). Het gaat hierbij voor Nederland om de volgende hulphondenstichtingen/scholen:
- Hulphond Nederland (www.hulphond.nl)
- Service Dogs (www.servicedogs.nl)
- KNGF (www.geleidehond.nl)
- De Click (www.de-click.nl)
- Bulters&mekke (www.bultersmekke.nl)
- Martin Gaus (www.martingaushulphonden.nl)
De eigenaar van de hulphond draagt altijd een pasje van de organisatie bij zich en kan zich door middel hiervan legitimeren. Daarnaast draagt de hulphond een zichtbaar hulphondentuig van de organisatie.
Veiligheid
Verkeerssituaties op locaties
We vinden het belangrijk dat iedereen op onze locatie veilig is. Op sommige locaties kun je met de fiets, scooter of auto rijden en wandelen. Je moet je dan aan de verkeersregels houden. Daarom is op de locaties van Dimence ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens’ van toepassing. Je ziet op en naast de weg op de locaties bijvoorbeeld verkeersborden en wegaanduidingen. We houden ons aan de verkeersregels die overal in Nederland gelden.
Brandveiligheid op locaties
Op de locaties van Dimence is het belangrijk dat iedereen weet wat hij, zij of hen moet doen om brand te voorkomen en dat je weet wat je moet doen in geval van brand. Dit geldt voor medewerkers en cliënten. Om ervoor te zorgen dat iedereen veilig is in alle gebouwen en op terreinen van Dimence zijn er regels om brand te voorkomen. Wanneer er toch brand is moet je de instructies van medewerkers en brandweer opvolgen. Open vuur is verboden.
Klachten
Het kan zijn dat je een klacht hebt over hoe je behandeld wordt, hoe iemand met je omgaat of tegen je spreekt. Heb je een klacht, dan is de eerste stap om dit te bespreken met je behandelaar, je persoonlijk begeleider of de leidinggevende van het team. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris.
Meer informatie over de mogelijkheid om een klacht in te dienen via het klachtenformulier staat op de website van Dimence: www.dimence.nl/ik-heb-een-klacht-ik-heb-een-compliment
Je kunt voor advies en ondersteuning ook terecht bij de patiënten vertrouwenspersoon (PVP). De PVP kan helpen bij het indienen van een klacht. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 0900 444 88 88 en het emailadres helpdesk@pvp.nl
Cliëntenraad
De cliëntenraad Dimence behartigt de collectieve belangen van (ex-) cliënten binnen Dimence. De cliëntenraad houdt zich onder andere bezig met de inspraak van en de informatievoorziening aan cliënten over wachttijden, kwaliteit van de geleverde zorg en knelpunten binnen de behandeling. Zij hebben regelmatig contact met hun achterban en de medewerkers van de stichting. Voor meer informatie of wanneer je contact wil zoeken met de cliëntenraad, kijk op de website: https://clientenraad.dimence.nl/.
Adviesraad naasten
Voor de stichtingen Dimence en Transfore is er een adviesraad naasten. Deze raad bestaat uit naasten van (oud-)patiënten, dus mensen met veel ervaringskennis. Het doel van de raad is om bij te dragen aan een optimale behandeling voor patiënten, door ook hun naasten hier optimaal bij te betrekken. De raad kijkt naar wat er binnen Dimence en Transfore gebeurt door de bril van een naaste. En geeft gevraagd en ongevraagd advies over dat wat opvalt, het beleid en wat er beter kan. Meer weten over de adviesraad, ideeën doorgeven of je aanmelden als lid kan door het versturen van een mail naar adviesraadnaasten@dimencegroep.nl.
Wet verplichte ggz (Wvggz)
Wanneer je bent opgenomen op grond van de Wvggz (dus met een crisismaatregel, voortgezette crisismaatregel of een zorgmachtiging), geldt dat je zo snel mogelijk indien mogelijk voor of anders na opname een inzicht krijgt in de op de locatie/afdeling geldende huisregels. De zorgverantwoordelijke neemt de huisregels mondeling met jou en je naaste door.
Zie hieronder de punten die van toepassing zijn voor patiënten die opgenomen zijn op grond van de Wvggz.
Bezoek
Iedere opgenomen patiënt mag op vaste tijden bezoek ontvangen. Bezoektijden en de plaats waar je bezoek mag ontvangen kunnen per team en locatie verschillen. Je kunt deze informatie vinden in de huisregels van jouw afdeling.
Slaap- en rusttijden
Indien er sprake is van slaap en rusttijden zijn deze uitgewerkt in de specifieke huisregels voor de betreffende afdeling. Denk hierbij aan tijden voor nachtrust, tijden waarop wordt verzocht op te staan/gewerkt, rusttijden na middageten etc.
Etenstijden
Wanneer er op de afdeling sprake is van etenstijden (ontbijt-, middag-, avondeten) zijn deze uitgewerkt in de specifieke huisregels voor de betreffende setting. Informatie over waar je buiten deze tijden eten kan verkrijgen is te lezen in de specifieke huisregels.
Therapietijden
Indien er sprake is van therapietijden zijn deze uitgewerkt in de specifieke huisregels voor de betreffende setting. De gebruikelijke tijden voor therapie en activiteiten zijn maandag tot en met vrijdag. In het zorgplan wordt dit nader gespecificeerd.
Persoonlijke kamer
In elke persoonlijke kamer is een basisinventaris aanwezig. Persoonlijke bezittingen kunnen op een kamer worden gehouden tenzij het gevaarlijke of verboden voorwerpen zijn, zie ook ‘gevaarlijke voorwerpen’ in de algemene huisregels.
De kamer dient zo ingericht te zijn dat de medewerkers of hulpdiensten in geval van nood eenvoudig toegang hebben. Daarnaast zijn de kamers toegankelijk, controleerbaar en brandveilig.
Aan het eind van een verblijf wordt er verwacht dat de kamer in de basisrichting in goede staat wordt achtergelaten. Wanneer Dimence extra kosten moet maken voor schoonmaak vervanging of reparatie dat worden de kosten bij de patiënt in rekening gebracht.
Bij vertrek kunnen er geen persoonlijke bezittingen worden achtergelaten. Niet opgehaalde of meegenomen bezittingen worden na een bepaalde tijd (zie de specifieke huisregels voor de tijd per setting) geschonken aan de kringloopwinkel, te koop aangeboden of vernietigd. De kosten die voor opslag en vernietiging gemaakt, worden in rekening gebracht bij de patiënt.
Huisdieren
Het is helaas niet toegestaan om huisdieren te houden, tenzij de teamleiding hiervoor (onder voorwaarden) toestemming geeft of wanneer dit in een behandelplan is beschreven.
Huishoudelijke werkzaamheden
De patiënt draagt zelf zorg voor het opruimen en schoonmaken van de eigen kamer. Dimence draagt zorg voor het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes. Patiënten worden ook verzocht om op de afdeling (gezamenlijk) licht huishoudelijke werkzaamheden te verrichten. In overleg met de medewerkers worden de huishoudelijke taken verdeeld.
(mobiel) Bellen
Via de afdeling ben je telefonisch bereikbaar. Wanneer je niet met een mobiele telefoon kunt bellen en je kunt of mag (wanneer daar afspraken over zijn gemaakt in geval van gedwongen opname) de afdeling niet verlaten, dan kun je via de centrale op de afdeling bellen.
Je mag alleen buiten de therapietijden bellen, behalve wanneer er dringende redenen zijn. In verband met de rust op de afdeling vragen we je met klem om ’s nachts niet te bellen.
Gebruik van PC en internet
Een groot gedeelte van onze afdelingen beschikken over PC’s met internetaansluiting/WIFI, waar de patiënt gebruik van kan en mag maken.
Het kan ook heel goed zijn dat de behandeling dan wel het milieu waarin de behandeling plaatsvindt specifieke afspraken vraagt over de omgang met gebruik van PC en internet. Deze afspraken zijn dan terug te vinden in het individuele zorgplan en/of in de specifieke huisregels waarbij het individuele zorgplan leidend is.
Wanneer er geen PC/internet op de afdeling is en je de afdeling niet kan of mag verlaten (wanneer daar afspraken over zijn gemaakt in geval van onvrijwillige opname), dan kan je bij de verpleging vragen of er elders in de instelling van een PC/internet gebruik kan worden gemaakt.
Wanneer je een eigen PC hebt dan mag je deze gebruiken. Wij willen je dan wel vragen om dit te doen bij voorkeur op de eigen kamer (of elders) als de omgeving hiervan geen last ondervindt en/of het de orde niet verstoort.
Post
Persoonlijke post wordt op de afdeling gebracht. Wil je zelf post versturen, dan kun je op de afdeling vragen hoe dat in zijn werk gaat.
Schoonmaken & wasgoed
De huishoudelijke dienst van Dimence zorgt voor het schoonhouden van de openbare ruimtes, de sanitaire ruimtes, keukens van de afdeling. Verdere regels met betrekking tot schoonmaken zijn vastgelegd in de specifieke huisregels. Beddengoed en ander wasgoed wordt met een bepaalde frequentie opgehaald. Verdere regels met betrekking tot wassen en wasgoed zijn geregeld in de specifieke huisregels.
Voorzieningen
Bij Dimence of in de buurt van Dimence zijn verschillende voorzieningen aanwezig waar de patiënt gebruik van kan maken, zoals een kapper, een winkel, een pastor, een wasserette etc. In de setting waar de patiënt behandeling kan men hier meer informatie over geven.
Wat zijn de rechten en plichten van een cliënt
Rechten van de cliënt
- Het recht op informatie door de hulpverlener over de behandeling, de gevolgen en risico’s en over eventuele alternatieven voor deze behandelingen.
- Het recht op een tweede mening (second opinion).
- Vertegenwoordiging van cliënten die zelf niet kunnen beslissen, bijvoorbeeld wanneer de cliënt wilsonbekwaam of minderjarig is.
- De cliënt beslist samen met de hulpverlener wat er gaat gebeuren in de behandeling.
- Als een cliënt zegt bepaalde informatie niet te willen, dan krijgt hij/zij/hen die informatie niet. Tenzij dit ernstig nadeel voor zichzelf of anderen oplevert.
- De cliënt heeft recht op vernietiging van het dossier, zie Verzoek tot vernietiging van dossier.
- De cliënt heeft recht op inzage en kopieën van zijn/haar/hen dossier. Wanneer de cliënt een andere visie heeft dan die in het dossier staat, dan mag de cliënt aan de zorgverlener vragen om het dossier te wijzigen of om de eigen visie van de cliënt toe te voegen aan het dossier. Het gaat hier niet om het recht om de diagnose te wijzigen als de cliënt het er niet mee eens is.
- De cliënt heeft het recht een behandeling of onderzoek te weigeren en gegeven toestemming weer in te trekken.
- Het dossier is alleen ter inzage aan de zorgverlener en degenen die betrokken zijn bij de behandeling, zoals leden van het behandelteam.
Plichten van de cliënt
- De cliënt moet op tijd komen voor de afspraak en tijdig afzeggen wanneer dit nodig is. Wanneer de cliënt verhinderd is dan moet hij/zij/hen dit tijdig melden bij het secretariaat. Dit moet uiterlijk één werkdag van te voren te gebeuren.
- De cliënt moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar/hen eigen gedrag en moet zich gemotiveerd op te stellen om behandeldoelen op te stellen en actief mee te werken aan het tot stand komen van deze doelen.
- De cliënt moet zijn/haar/hun best te doen om een samenwerkingsrelatie aan te gaan met de behandelaar en de door de behandelaar uitgebrachte aanwijzingen en behandeladviezen serieus te nemen en zo goed als mogelijk op te volgen.
- De cliënt mag de hulpverlener nooit fysiek of verbaal bedreigen of aanvallen.
- De cliënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen.
- De cliënt moet een behandelwens hebben, die blijkt uit het hebben van een behandelvraag en het actief werken hieraan.
Daar waar hierboven wordt gesproken over cliëntrechten worden voor de wet volwassen cliënten bedoeld. Wanneer het gaat om cliënten van Dimence die minderjarig zijn, wordt er bedoeld dat de gezagdragende ouder(s) en/of voogd deze rechten en plichten hebben. Vanaf 16-jarige leeftijd kan de cliënt zelfstandig een WGBO behandelovereenkomst aangaan.
Wat gebeurt er als ik word opgenomen?
Bij psychische crisissituaties kan opname in een kliniek nodig zijn. Meestal heb je eerst contact met een psychiatrisch verpleegkundige van de crisisdienst. Daarna heb je onder andere een gesprek met een psychiater. Ze nemen samen met jou de tijd om naar je problemen en jouw persoonlijke situatie te kijken. Samen bespreken ze welke behandeling het beste bij je past. Dit leggen we vast in een behandelplan.
Behandeling bestaat vaak uit gesprekken, alleen of in een groep. Gesprekstherapie is de meest voorkomende behandeling. Je kunt ook vaktherapie krijgen zoals drama-, muziek- of sporttherapie. Dit kan helpen als woorden tekort schieten. Je verblijft op een eigen kamer. Eten, drinken en huishoudelijke zaken maken deel uit van het behandelprogramma. Indien mogelijk zorg je voor jouw eigen huishoudelijke zaken, zoals je kamer schoonmaken.
Daarnaast is er ruimte voor vrije tijd en kun je bezoek ontvangen. Tijdens je opname word je begeleid door een behandelteam. Dit team bestaat meestal uit verpleegkundigen, een psychiater, een psycholoog en een arts.
Er is een verschil tussen vrijwillige en gedwongen opname. Bij een vrijwillige opname bepaal je samen met een behandelaar wanneer je weer naar huis gaat. Bij een gedwongen opname mag je de instelling alleen verlaten als je daarvoor toestemming hebt. Er zijn ook mensen die door hun problemen afhankelijk zijn van een veilige omgeving en dat ook blijven. Voor deze mensen zijn er woonafdelingen. Ben je langer dan twee maanden opgenomen, dan wordt Dimence jouw tijdelijke woonadres.
Meer informatie vind je bij 'in duidelijke stappen geholpen'.
Wat moet ik doen bij een crisissituatie?
Tijdens kantooruren (08.30 – 17.00 uur)
Ben je al cliënt bij Dimence, neem dan contact op met je behandelaar. Ben je nog geen cliënt bij Dimence, neem dan contact op met je huisarts.
Buiten kantooruren (17.00 – 08.30 uur)
Buiten kantoortijden bel je je huisarts of de Centrale Huisartsenpost in jouw regio. De crisisdienst is buiten kantoortijden alleen via een huisarts bereikbaar voor spoedgevallen en dringende vragen die niet tot de eerstvolgende werkdag kunnen wachten.
Kan ik met mijn zorgverzekeraar terecht bij Dimence?
Dimence voert met zorgverzekeraars gesprekken over de vergoedingen van zorg. Dit noemen we contractonderhandelingen. En dat doen we met de meeste zorgverzekeraars. We streven er naar om zo snel mogelijk de onderhandelingen over de zorgcontracten af te sluiten, zodat mensen een zorgverzekeraar kunnen kiezen, waarvan ze weten dat deze een contract heeft met ons. Op die manier weet je of je de zorgkosten van jouw behandeling vergoed krijgt. Het lukt ons niet altijd om voor 1 januari een contract af te sluiten, maar in dit overzicht kun je precies zien hoe ver de onderhandelingen zijn. Zo kun je een betere inschatting maken. Op deze pagina vind je een actueel overzicht van de stand van zaken per zorgverzekeraar.
Je kunt ook contact opnemen met je zorgverzekeraar over de vergoeding van de geestelijke gezondheidszorg.
Klik hier wanneer je meer informatie wilt over de vergoedingen.
Biedt Dimence behandeling specifiek voor mensen met een andere culturele achtergrond?
Bij Dimence maken we uiteraard geen onderscheid tussen mensen van welke achtergrond dan ook. Iedereen is welkom en wordt zo goed mogelijk behandeld. Soms is het beter voor het herstel dat mensen met een andere culturele achtergrond behandeld worden bij ons gespecialiseerde Netwerkcentrum Transculturele psychiatrie.
Het Netwerkcentrum Transculturele psychiatrie helpt mensen met een andere culturele achtergrond, zoals (arbeids)migranten, asielzoekers, statushouders, ongedocumenteerden en internationale studenten die psychische problemen hebben. We helpen (jong)volwassenen, ouderen en hun gezinnen. Jeugdigen onder de 18 kunnen in samenwerking met Jeugd ggz geholpen worden.
Mag er voor kwaliteitscontroles in mijn dossier gekeken worden?
Naast de medewerkers van jouw behandelteam is het mogelijk dat er controleurs voor kwaliteitscontroles in jouw dossier kijken. Hieronder lees je waarom dit nodig is en dat je hier tegen bezwaar kunt maken.
Om de kwaliteit van onze zorgverlening te kunnen blijven garanderen houden we interne kwaliteitscontroles. Tijdens deze interne kwaliteitscontroles is het nodig dat een aantal zorgdossiers wordt ingezien.
De instanties die de controles uitvoeren (Accrediteringsinstanties en eventuele externe consultants/auditoren) beoordelen zo de kwaliteit van de dienstverlening die Dimence biedt. Zij mogen om die reden ook jouw zorgdossier inkijken (externe kwaliteitscontroles). Interne en externe controleurs zijn net als zorgverleners gebonden aan hun geheimhoudingsplicht.
Uiteraard mag je bezwaar aantekenen en aangeven dat je wenst dat jouw dossier buiten de kwaliteitscontroles wordt gehouden. Dit kan door het teamsecretariaat van het team waar jij in behandeling bent, schriftelijk van je bezwaar op de hoogte te stellen. Dit mag via e-mail of per brief.
Moet ik eigen risico betalen over een intake of behandeling?
Eigen risico: hoe werkt het eigen risico in het algemeen?
Voor zorg uit de basisverzekering – zoals ziekenhuiszorg, medicijnen en de ggz – betaal je als verzekerde eerst een deel van de kosten zelf. Dit is het ‘verplicht eigen risico’. Dit geldt voor iedereen van 18 jaar en ouder met een basisverzekering. Het eigen risico van de basisverzekering geldt per jaar. In 2024 is dit € 385,-. Jouw zorgverzekeraar stuurt je een aparte rekening om dit eigen risico te betalen.
Wanneer krijg je te maken met kosten door het eigen risico?
Als je in 2023 bent gestart met een behandeling die in 2024 doorloopt, dan betaal je in beide kalenderjaren eigen risico. Kijk bij Veelgestelde vragen - Zorgprestatiemodel voor meer informatie.
Heb je vragen over welke behandeling wordt vergoed of kom je in de problemen door de betaling van het eigen risico?
Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling.
Wat doet de NZa om de verzamelde gegevens te beschermen?
Wanneer iemand geen privacyverklaring invult worden diens gegevens voorzien van een ‘pseudoniem’. Dit betekent dat naam, adres, BSN en postcode vervangen zijn door een code. In het geval van de HoNOS+ wordt geen naam, adres, of BSN opgeslagen. De NZa geeft aan deze informatie nooit te ontvangen, ook niet als code.
Achteraf zou het niet mogelijk moeten zijn om deze gegevens te verbinden aan een persoon. Maar over de veiligheid van pseudoniemen bestaat discussie. De Autoriteit Persoonsgegevens, heeft de gegevensverzameling getoetst en onder strikte voorwaarden toestemming gegeven. Tegelijkertijd waarschuwt de toezichthouder die zich inzet voor de bescherming van persoonsgegevens, voor de kans op menselijke fouten of een hack.
Er zijn per ongeluk gegevens van bezwaarmakers naar de NZa gestuurd. Wat nu?
Bij een controle is gebleken dat de partij die de gegevens voor de NZa verwerkt en doorstuurt, per ongeluk ook de gegevens van mensen die de privacyverklaring hebben getekend naar de NZa heeft gestuurd. De gegevens die zijn verstuurd, bevatten geen persoonlijke informatie zoals naam, BSN, geboortedatum, woonplaats of postcode. Hierdoor kan de NZa deze gegevens niet aan een individu koppelen en bovendien heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de NZa uitdrukkelijk verboden om deze informatie achteraf te achterhalen.
Direct na het ontdekken van deze fout heeft Dimence Groep contact gezocht met de NZa en hen verzocht de gegevens onmiddellijk te verwijderen. Dit hebben zij direct gedaan. De cliënten die het betrof hebben persoonlijk een brief met uitleg ontvangen. Daarnaast werkt de leverancier van de software aan het oplossen van het probleem.